Met de Rethink Awards geven de NRK en Plastics Europe elke twee jaar het podium aan producten en initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid en de circulaire economie. De verkiezing is een uitgelezen moment om zowel de ondernemers als de industrie in het zonnetje te zetten, met een waardevolle opbrengst voor de winnaars en genomineerden. ‘We kunnen voor deze editie wel eens heel verrassende inzendingen gaan zien’, zegt Jan Willem Wieringa van de Rethink-beleidsgroep.
Door Dennis Derksen
Voor het eerst sinds de start van de verkiezing in 2018 zullen de prijzen worden uitgereikt tijdens de Kunststoffenbeurs in Den Bosch. Dat gebeurt op woensdag 20 september tijdens de Rethink-netwerkborrel, vlak naast de Rethink Plastics Expo. Door de koppeling met de beurs beoogt de beleidsgroep een nog grotere exposure, legt Wieringa uit. ‘Voorheen kozen we een aparte locatie ergens in het land met zo’n vijftig tot honderd bezoekers. Nu combineren we die geweldige tentoonstelling van circulaire producten met de uitreiking van de awards. De toeloop naar de expo is altijd groot en op die borrel staan elk jaar ruim tweehonderd mensen gezellig een drankje te doen. Daarmee hebben we een groot deel van onze doelgroep te pakken en krijgen we meer pers, want die is in groten getale aanwezig. Op de beurs zijn traditioneel ook veel studenten, de werknemers van de toekomst. Het programma is bewust kort en we houden de aanwezigen bij de les: ter plaatse kan worden gestemd op de winnaar van de Publieksprijs.’
Innovatief en winnaar
Eerdere edities van de Rethink Awards leverden prachtige winnaars op, zoals in 2021 de Retray van M-plastics, het ReFrame van Kömmerling Nederland en de I’m green™ EVA biobased grondstof van Braskem. De bedrijven hebben hun uitverkiezing te danken aan de stappen die ze hebben gezet op één of meer Re’s van het programma Rethink. Een prachtige trofee en een oorkonde op naam zijn de concrete opbrengsten. ‘Maar er is meer’, stelt Wieringa. ‘Een nominatie of het winnen van een award is ook commercieel interessant. Het event krijgt altijd veel aandacht in de media. Daarmee is het een fantastisch podium om zowel je innovatie als je onderneming meer aandacht te geven. Je zet je bedrijf neer als innovatief, groen en sterk, mogelijk zelfs als winnaar. Dat zijn allemaal positieve connotaties. Zet de prijs en de oorkonde of misschien wel de Rethink-banner neer in de hal van je bedrijf. Dat zijn mooie haakjes om het gesprek met de klanten aan te gaan.’
Daarnaast zijn er volgens Wieringa opbrengsten in het ‘zachtere’ domein. ‘Stel je eens voor: je bent als ondernemer druk bezig geweest om een duurzaam product van rubber of kunststof te ontwikkelen. Dan is het toch gaaf om daar een soort stamp of approval voor te krijgen, een schouderklopje voor jezelf en je team dat eraan heeft gewerkt. Als je een Rethink Award wint, denk je dan niet dat je mensen in je bedrijf die dag een stukje rechterop lopen? Ik denk het wel.’
Wieringa, in het dagelijks leven managing director bij Desch Plantpak, denkt dat het winnen van een Rethink Award een bedrijf zelfs aantrekkelijker maakt om bij te werken. ‘Desch heeft de prijs ook een paar keer gewonnen, dat heeft een positieve impact gehad. Ooit ben ik zelf voor mijn werk naar Canada verhuisd. Het bedrijf waar ik aan de slag ging, was tijdens de Best Managed Companies een paar keer in de prijzen gevallen. Op dat moment maakte dat veel indruk op mij.’
Naar buiten treden
Wieringa staat in de industrie bekend om zijn grote enthousiasme waarmee hij het Rethink-programma uitdraagt. Of het nu op de bühne is, aan tafel met klanten of tijdens een netwerkborrel, overal verkondigt hij hoe belangrijk het is om als industrie te verduurzamen en daar mee naar buiten te treden. Toch merkt hij bij ondernemers soms nog enige bescheidenheid. ‘We zijn plasticboeren, zeg ik met respect, we zijn geen schreeuwerige marketeers. Bedrijven doen heel innovatieve dingen, maar zien dat zelf niet altijd als erg innovatief. We zijn als industrie de laatste vijf à tien jaar bovendien vaak in een bepaalde hoek gezet, wat niet fijn is en vaak ook niet terecht. Daardoor zijn we af en toe ook wel een beetje schuw aan het worden.’
Hij is ervan overtuigd dat de industrie niet in het verdomhoekje moet blijven zitten. ‘We moeten vanuit onze eigen kracht door blijven communiceren, juist extra over alle dingen die we goed doen. Als ik het plasticproduct vergelijk met andere zogenaamde meer sustainable solutions zoals karton of glas, waar meer energie en water voor nodig is, dan denk ik: jongens, plastic is zo gek nog niet. Mits het circulair is, waar hard aan wordt gewerkt en wat ook echt resultaat oplevert. Met de Rethink Awards laten we dat in de volle breedte zien. Hoe meer bedrijven met de verkiezing meedoen, hoe krachtiger die boodschap.’
In totaal dingen negen genomineerde bedrijven mee naar de prijzen in drie categorieën en naar de Publieksprijs. De winnaars ontvangen de Rethink-trofee, een oorkonde op naam en krijgen veel aandacht in de (vak)media.
Ondanks de moeilijke tijden voor sommige bedrijven, verwacht Wieringa toch een drukbezocht event. ‘Het is uitdagend in verschillende sectoren, maar ik denk dat we na corona allemaal weer graag naar beurzen gaan. We willen laten zien waar we als ondernemers mee bezig zijn en welke innovaties we hebben bedacht. Ik ben ervan overtuigd dat mensen daar weer enthousiast voor gaan worden. En weet je, in tijden van crises worden ondernemers vaak nóg creatiever. Ik denk dat we voor deze editie van de Rethink Awards wel eens heel verrassende inzendingen kunnen gaan zien.’
Rethink is een gezamenlijk initiatief van de kunststofproducerende en kunststofverwerkende industrie, waar ook de rubber- en composietindustrie en de recyclers onder vallen. Met Rethink zet de industrie zich actief in als belangrijke (gespreks)partner binnen de Nederlandse economie en samenleving. Of dit nu gaat over rubber en kunststof in het algemeen of daaraan gerelateerde maatschappelijke thema’s. De bedrijven maken bijzondere en waardevolle producten en zien het als hun taak om dat zo duurzaam en efficiënt mogelijk te doen. Zij willen hun kennis en visie delen en de betrokkenheid bij maatschappelijke discussies vergroten en versterken. Thema’s als functionaliteit, veiligheid, duurzaamheid, gebruik en hergebruik, recycling, CO2-reductie en innovatie staan prominent op de agenda.