U kent ze ongetwijfeld: de spaaracties van supermarkten die drommen kinderen bij de uitgang doen samenkomen om het winkelend publiek te vragen spaaractieproducten zoals voetbalplaatjes en tal van plastic figuurtjes aan hen te doneren. Vrijwel altijd zijn deze vormen van loyalty marketing een doorslaand succes, maar aan alle acties komt uiteindelijk een eind. Vanwege de enorme schaalgrootte blijven dan ook veel van dit soort artikelen over, maar wat doe je daar dan mee? De succesvolle loyalty marketing specialist Brandloyalty zocht daarvoor een oplossing en vond die bij de Wapenveldse materiaalspecialist Korrels BV.
Brandloyalty bedenkt loyalteitsprogramma’s voor een aantal grote winkelketens over de hele wereld. Een van die verzamelprogramma’s, die onder andere bij de Lidl-vestigingen in België liep, was die van de ‘Stikeez’. Deze vrolijke figuurtjes – gemaakt uit het thermoplastisch elastomeer SBS – zijn al vele jaren zeer succesvol en wordt vaak gerangschikt als het favoriete concept in de focusgroepen van kinderen. Brandloyalty heeft wereldwijd Stikeez-programma’s uitgevoerd in 33 landen, met als resultaat een gemiddelde omzetgroei van ruim 8%.
Naast het feit dat het concept de doelstellingen van de retailer haalt om nieuwe categorieën een boost te geven, zorgt het ook voor veel ‘buzz’ op sociale media en plezier dankzij de digitale Stikeez-game. Dergelijke programma’s zijn dus heel succesvol, maar moeten wat Brandloyalty betreft ook in de laatste fase netjes afgerond worden en niet in een donker hoekje van een magazijn achterblijven of zomaar gestort worden…
Herverwerken als oplossing
Aan het einde van zo’n programma krijgt Brandloyalty de resterende producten – in dit geval zo’n 800.000 stuks, per stuk verpakt in een folie – dus terug en dan is het zaak daar een goede bestemming voor te vinden. In de zoektocht daarnaar kwam Brandloyalty terecht bij Korrels BV, een specialist bij uitstek als het gaat om dergelijke TPE-producten. Al snel werd duidelijk dat herverwerken de meest ideale oplossing was, maar hoe doe je dat?
In de eerste plaats moesten de Stikeez van hun folieverpakking verlost worden. Om dat te doen werd samenwerking met sociale werkplaats Larcom gezocht. Vooral nu mensen niet naar buiten kunnen is dit soort werk extra belangrijk gebleken. De poppetjes worden bij de cliënten van de sociale werkplaats aan huis gebracht. De figuurtjes worden gescheiden van hun folie en de doos gaat naar papier-recycling. De folie wordt gebundeld en vervolgens gerecycled. Maar het grootste aandeel dat voor hergebruik in aanmerking komt is het figuurtje zelf uiteraard.
Vanaf dat moment starten de specialisten van Korrels BV een onderzoek naar de mogelijkheden van herverwerken. Wat is het precies voor materiaal? En waar zouden we het weer in kunnen gebruiken? ‘Om daar achter te komen wordt eerst gekeken naar de datasheets van het oorspronkelijk gebruikte materiaal’, zegt Antoine Sonnega, directeur van Korrels BV. ‘Het materiaal meten wij op een aantal mechanische eigenschappen en vergelijken deze met de oorspronkelijke kengetallen op de datasheets. Vaak zien we een bepaalde mate van thermische belasting die het materiaal bij verwerking heeft ondervonden. Wanneer we alle getallen bij elkaar hebben gaan we een receptuur maken, waarmee we de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal weer naar voren halen. We zoeken hiervoor liefst een product binnen het productgamma van de klant. In dit geval hebben we het echter in kunnen zetten in een materiaal dat gebruikt wordt voor de vervaardiging van een band voor een loopfietsje. Dit gaat vaak in overleg met de klant, omdat men het interessant vindt te weten waar hun materiaal (product) terecht komt’.
De Stikeez worden vermalen.