
In dit nummer o.a.:

Trends in grondstoffen
Ook de kunststoffenmarkt moet de adem inhouden.

Wordt corona de broedplaats voor massale robotisering?
De COVID-crisis heeft de kwalijke gevolgen van onze afhankelijkheid van productieland China onbarmhartig aan het licht gebracht. Het is inmiddels evident, dat de vroeger zo geroemde selfsupportingskracht van onze nationale economie aan duigen ligt. We zijn door offshoring en uitbesteding hopeloos overgeleverd aan het (verre) buitenland.
Sluiten kringloop cruciaal voor toekomst kunststof
Wat moet er gebeuren om kunststof toekomstbestendig te maken? Op die vraag gingen deskundigen in tijdens Future Proof Plastics, het jaarlijkse seminar van de NRK en PlasticsEurope Nederland.

Versnelling nodig op weg naar circulaire economie
In 2050 moet de Nederlandse economie circulair zijn. De NRK en PlasticsEurope Nederland hebben de noodzakelijke acties benoemd in het programma ‘Circulaire economie’. De stuurgroep CE brengt de bedrijven bij elkaar binnen ketenprojecten en reikt de partijen relevante kennis aan.

ADSO maakt van de nood een deugd
Ook bij ontwerpbureau ADSO – ADvanced SOlutions – liep de orderportefeuille al vrij snel na het begin van de COVID-19 crisis terug. Nog geen halfjaar later is de nieuwe werkplaats in het Belgische Boom (nabij Antwerpen) heringericht en omgetoverd tot een moderne productiestraat.

Hoe bouwen we een sterke maakindustrie?
Hoe sterk is de Nederlandse maakindustrie? Op het onderdeel prijs leggen we het af tegen lagelonenlanden, maar is dat het enige wat een winnende propositie bepaald? Kunnen we met de technologische ontwikkelingen aan onze zijde onze maakindustrie zo sterk maken, dat we lagelonenlanden kunnen verslaan en misschien zelfs uitbesteed werk weer terug kunnen halen? Wat zou daarvoor nodig zijn?
Liever OCS-certificering rond microplastics
Met de Microplastics Restriction Proposal wil Europa het vrijkomen van microplastics in de natuur tegengaan. De restrictie behelst onder andere een complexe registratieplicht, die ook zal gelden voor de bedrijven in de rubber- en kunststofindustrie. De EuPC en PlasticsEurope lobbyen voor een alternatief voor deze administratieve last.

Alternatief voor kunststof is niet altijd stap vooruit
Vanwege het negatieve sentiment rond kunststof is het voor merkeigenaren aanlokkelijk om over te stappen op een ander verpakkingsmateriaal. Maar net als plastic heeft ook het alternatief een ecologische footprint, die in sommige gevallen zelfs groter is. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken wil bedrijven op dit gebied goed voorlichten. Milieu Centraal doet datzelfde voor consumenten. ‘Met al die verschillende logo’s en boodschappen is het inmiddels een echte jungle geworden.’