
In dit nummer o.a.:

Trends in grondstoffen
Zijn bioplastics eigenlijk wel milieuvriendelijk?

‘We bieden méér dan een product’
Het Almeerse bedrijf Dimensio is een van Europa’s grootste fabrikanten van (voornamelijk) kunststof zakken. Onder het motto ‘voor elke bak een zak’ produceert Dimensio miljoenen zakken voor zowel de professionele als voor de consumentenmarkt. Kortom: vrijwel iedereen gebruikt de producten van Dimensio en toch is de onderneming relatief onbekend.

Nieuwe standaarden smeerolie voor circulaire motor
Conform de Europese en nationale doelstellingen moeten fabrikanten veel meer gerecyclede kunststoffen inzetten. De huidige lage olieprijs zorgt voor flink wat zand in de motor, maar dat is niet het enige probleem. Door een gebrek aan informatie en de grote verscheidenheid aan benodigde specificaties weten aanbieders en afnemers elkaar onvoldoende te vinden. Het programma ‘Standaardisatie van de kwaliteit van gerecyclede kunststoffen’ moet daar verandering in brengen.

Chemisch recyclen: de ‘missing link’ voor een gesloten plastics keten
Het Braziliaanse petrochemische bedrijf Braskem – met het hoofdkantoor voor Europa en Azië in Rotterdam – bepleit een integrale waardeketen met een belangrijke rol voor het proces van chemisch recyclen in een circulaire economie.

Veel vraag naar duurzame bouwproducten
Met erkende labels als DUBOkeur, BREEAM-NL en de CO2-Prestatieladder tonen fabrikanten de duurzaamheid van hun producten en processen aan. Opdrachtgevers in de bouw vragen steeds vaker om zo’n bewijs van milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Een goede zaak, vinden de vertegenwoordigers van toeleverende bedrijven uit de kunststofindustrie, zoals Renolit Belgium, Kingspan Unidek en Pipelife Nederland. Hoewel het aantal labels en bijbehorende certificaten best wat minder kan, stimuleren deze om door te gaan met innoveren.

Ketenpartners werken aan circulaire kunststoffen
Als gevolg van de lage prijs van virgin kunststof is de afzet van recyclaat de afgelopen maanden dramatisch gedaald. Toch staat de innovatie rond gerecyclede kunststoffen niet stil. Met subsidie vanuit de regeling ‘Ketensamenwerking Circulaire Kunststoffen’ werken bedrijven aan een nieuwe coating van recyclaat, strechfolie in een closed loop en het ontgeuren van gerecycled PP. ‘Als de vraag weer aantrekt, moeten we er als industrie wel klaar voor zijn’, zegt Gerrit Klein Nagelvoort van Veolia.

Niet storten… maar herverwerken!
U kent ze ongetwijfeld: de spaaracties van supermarkten die drommen kinderen bij de uitgang doen samenkomen om het winkelend publiek te vragen spaaractieproducten zoals voetbalplaatjes en tal van plastic figuurtjes aan hen te doneren. Vrijwel altijd zijn deze vormen van loyalty marketing een doorslaand succes, maar aan alle acties komt uiteindelijk een eind. Vanwege de enorme schaalgrootte blijven dan ook veel van dit soort artikelen over, maar wat doe je daar dan mee? Loyalty marketing specialist Brandloyalty zocht daarvoor een oplossing en vond die bij de Wapenveldse materiaalspecialist Korrels BV.