Je aanbod op een goede manier naar de markt brengen vergt dat je je eigen markt heel goed kent. Heel goed luistert naar wat je klant te zeggen heeft en zelfs je potentiële afnemer. En dat is voor ieder bedrijf weer anders. Want geen klant is gelijk en vaak verschilt ook de markt waarin de klant opereert. En als je het goed wilt doen, moet je veel meer weten van de klant dan alleen maar wat basale informatie, zoals de namen van de mensen die bij de besluitvorming voor een aanschaf betrokken zijn.
Je moet de beweegredenen van de (potentiële) klant kennen. En ook de dynamiek van de markt waarin jouw klant opereert. Wie jouw concurrenten zijn, maar ook die van je klant. Wat gangbare zaken zijn in een markt, maar zeker die van je afnemer. Die kennis is nodig om een goed op de afnemer afgestemde waardepropositie te baseren. Eentje die uitgaat van de waarde die jouw aanbod jouw klant – of zelfs de klant van de klant – oplevert.
Dit alles behoort tot de kern van het marketingvak. Anders dus dan wat ik nogal eens hoor: dat marketing reclamemaken is. Dat is jouw stem laten horen in de markt. Dat hoort er ook bij, maar ook daarvoor moet je goed weten wie je klant is. Wie mijn bijdragen aan Kunststof Magazine de afgelopen jaren (zo nu en dan) gelezen heeft, weet dat ik daar ook met regelmaat op wijs.
Business development is een breed en veelzijdig vak, dat je je niet in een achternamiddag eigen maakt. Het vraagt om goed luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. Daarom is het best lastig om in een paar artikelen per jaar in Kunststof Magazine een soort verkorte cursus business development in een technische B2B-omgeving te verzorgen.
Daarom wil ik in het blad dit jaar vooral de nodige inspiratie en motivatie aanreiken. En samen met de redactie vanuit mijn bedrijf STEM Industrial Marketing Community handreikingen doen waarmee je als manager of marketing-, sales-, innovatie-, communicatieprofessional in de kunststoffensector de nodige stappen kunt ondernemen rond de business development van jouw organisatie. Zodat het in 2022 een mooi en gezond jaar wordt; ook voor jouw bedrijf.
Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development (marketing, sales, communicatie en innovatie) voor technische B2B-bedrijven. Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development? Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com. Of kijk op www.stem-imc.com.
Workshop ‘De stem van de klant’
Het is best wel lastig om ‘de stem van de klant’ goed te doorgronden en door te laten klinken in je aanbod. Daarom organiseert STEM Industrial Marketing Community samen met de redactie van Kunststof Magazine in het voorjaar een workshop over dit onderwerp. De volgende vijf thema’s komen daarbij aan bod want De stem van de klant helpt je met:
- waarde-innovatie/creatie;
- personeel aantrekken;
- het versterken van je positie in de keten;
- klantgericht te ontwikkelen;
- circulariteit concreet vorm te geven.
Meer informatie over deze workshop vind je via deze link:
stem-imc.com/workshop-kunststof-magazine-de-stem-van-de-klant
Dit artikel is eerder geplaatst in Kunststof Magazine
Kennismaken met Kunststof Magazine?
Vraag hier dan een proefabonnement aan of neem een abonnement en krijg het magazine 6x per jaar toegestuurd.