‘Jobbers zijn vooral producent van componenten of producten voor andere organisaties, zoals veel spuitgietbedrijven’, zei een van de deelnemers tijdens een recent STEMmingscafé. ‘Innovatie is voor die bedrijven niet echt een hot topic’. Maar is dat wel zo?
Ik bemerk in de praktijk dat er nogal wat misvattingen zijn over innovatie. Innovatie wordt vooral gezien als de ontwikkeling van nieuwe producten. Of sterker nog: als een product dat nog niet eerder is ontwikkeld. Het nieuwste van het nieuwste. Dat laatste is een uitvinding. Daarvan is het nog maar de vraag of het als een succesvol product een toepassing krijgt en op de markt komt. De meeste uitvindingen halen dat stadium nooit en blijven als eeuwige uitvinding op de plank liggen.
Als innovatie alleen productontwikkeling betreft, zou de stellige opmerking, die tijdens dat STEMmingscafe gemaakt werd, terecht zijn. In dat geval hoef je als je alleen maar produceert in opdracht van derden, zelf misschien niet te innoveren… Of juist wel! Want ben je als producent niet degene die het beste weet hoe iets wel of niet gemaakt kan worden? Dan kun je vanuit die kennis en kunde bedrijven, waarvoor je produceert, juist een hele goede dienst bewijzen, door hen te helpen bij hun innovatie.
Innovatie is echter meer dan alleen het ontwikkelen van producten. Het gaat ook over de ontwikkeling van diensten, (productie)processen en zelfs het businessmodel van bedrijven. Innovatie gaat niet alleen over grote ontwikkelingen. Volgens de definitie van de Amerikaanse Product Development and Management Association gaat innovatie over kleinere (incrementele) aanpassingen. Over platform innovaties (een basisarchitectuur voor een groep producten zoals Apple dat doet met haar producten en diensten). En ja, ook over uitvindingen: breakthrough innovaties die hun weg vinden naar de markt.
Procesinnovatie
Het merendeel van alle innovaties betreft echter de wat kleinere aanpassingen. Een ander belangrijk deel van alle innovaties is het ontwikkelen van nieuwe toepassingen met behulp van bestaande technologieën. Alleen door ze op een andere manier ‘aan elkaar te koppelen’. Apple is er groot mee geworden. En staat daarmee niet voor niets dit jaar ‘slechts’ op de zevende plaats van innovatieve Amerikaanse bedrijven. Hun image doet anders vermoeden.
Innovatie is dus meer dan het nieuwste van het nieuwste product ontwikkelen. Je hoeft ook niet zelf aan productontwikkeling te doen om toch innovatief te zijn, zoals ik hiervoor al schreef. Voor jobbers vormt procesinnovatie misschien wel de belangrijkste pijler. Om sneller, efficiënter en tegen lagere kosten te kunnen produceren en zo hun marge te verbeteren. Want je hoeft niet altijd jouw voordelen weg te geven.
Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development (marketing, sales, communicatie en innovatie) voor technische B2B-bedrijven. Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development? Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com. Of kijk op www.stem-imc.com.