De NRK Trend Index met de verwachtingen voor kwartaal 3 van 2022 is +11. Opnieuw een daling van de index, maar de ondernemers in de rubber- en kunststofindustrie blijven nog steeds positief gestemd. Bij de meeste sectoren is een lichte daling van de verwachtingen te zien, op de sector Consumenten Verpakkingen na. De ondernemers in die sector zijn iets positiever over de verwachtingen voor het komend kwartaal.
Gegevens per sector

De ondernemers in de sector Consumenten Verpakkingen zijn iets positiever gestemd dan vorig kwartaal. De verwachtingen voor omzet, export en prijs zijn echter lager, terwijl men wel minder druk op de prijzen ziet, mogelijk door de verwachtingen dat de grondstofprijs zal dalen.


In de Bouw- en constructiesector is de stemming licht gedaald, maar blijft positief op +36. Ook hier verwacht men druk op de omzet, export en prijs, maar verwacht men dat dit slechts lichte invloed heeft op de winstverwachtingen.

De trendwaarde onder de ondernemers in de B2B & Automotive is gedaald naar +27. Ook hier laten de meeste onderliggende factoren een lichte teruggang zien, maar verwacht men dat dit beperkt invloed heeft op de winsten.

De stemming bij de ondernemers consumentenmarkt is gedaald tot een goede +20. Men verwacht hier lichte druk op de omzet en export, maar ook iets betere prijzen en is iets minder somber over de winstverwachtingen.
Grondstof
Voor de verwachtingen rond de grondstofprijzen is het duidelijk. Iedereen verwacht een forse daling van de grondstofprijzen.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheidsindicatoren zijn positief, er is een stijgende behoefte aan vast en flex personeel en daarnaast trekt de vraag naar scholing weer aan.

Over de NRK Trend Index
Bedrijven hadden de mogelijkheid om de vragen te beantwoorden met drie opties: stijgen, gelijk blijven of dalen. De resultaten zijn berekend door de dalers van de stijgers af te trekken en dit getal te delen door het aantal reacties (het aantal reacties verschilt per vraag/sector). Deze methode geeft de trend en de sterkte van de trend weer. De enquête is uitgezet onder 379 respondenten. De respons was 15% met 58 respondenten.