Bij ondernemers in de sector Consumenten Verpakkingen zien we een sterke stijging van het sentiment van -40 naar +36. Ook de onderliggende factoren zoals omzet, export, prijs en winst zijn een stuk hoger dan het vorig kwartaal, maar blijven opvallend genoeg nog wel negatief.
De stemming in de sector Industriële Verpakkingen is gestegen van -8 naar +22, een sterke verbetering ten opzichte van het vorige kwartaal. Opvallend is dat ook hier de onderliggend factoren wel allen dalen, op de prijsverwachtingen na.
De trendwaarde onder de ondernemers in de sector B2B & Automotive is sterk gestegen naar +27. Alle onderliggende factoren herstellen zich ten opzichte van het vorige kwartaal. Vooral over de prijsontwikkeling heeft men positieve verwachtingen.
De stemming bij de sector Ondernemers consumentenmarkt is zeer sterk gestegen: van -45 naar +20. Ook de onderliggende factoren zijn sterk gestegen, maar men blijft zorgen houden over de winst- en export-verwachtingen.
De verwachtingen rond de grondstofprijzen zijn gevarieerd voor de verschillende sectoren. In het geheel verwacht men gelijkblijvende grondstofprijzen.
De werkgelegenheidsindicatoren laten ook een positieve trend zien. De ondernemers verwachten weer een aanwas van zowel vast als flexibel personeel. De behoefte aan scholing is licht lager.
Bedrijven hadden de mogelijkheid om de vragen te beantwoorden met drie opties: stijgen, gelijk blijven of dalen. De resultaten zijn berekend door de dalers van de stijgers af te trekken en dit getal te delen door het aantal reacties (het aantal reacties verschilt per vraag/sector). Deze methode geeft de trend en de sterkte van de trend weer. De enquête is uitgezet onder 369 respondenten. De respons was 18% met 67 respondenten.
Info: vandord@nrk.nl