Polymix Benelux is een distributeur gespecialiseerd in kunststof granulaten en maakt deel uit van de AMP-POLYMIX groep. De groep heeft dochterondernemingen in diverse Europese landen, maar ook in Afrika (Tunesië en Marokko). Terwijl Polymix vooral erkende expertise biedt op het gebied van transparante, cosmetische en medische toepassingen, is AMP eerder gespecialiseerd in kunststoffen, compounds en recyclaten voor ondermeer de automobiel-, aeronautica- en energiesector. Complementaire velden die het bedrijf in staat stelt een grote verscheidenheid aan producten aan te bieden.
Kunststof Magazine interviewde John van Meirvenne, Sales Manager bij Polymix Benelux.
1. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee Polymix Benelux momenteel wordt geconfronteerd?
De afgelopen vier jaren zijn voor niemand eenvoudig geweest en dus ook niet voor Polymix Benelux of voor onze groep AMP-Polymix waartoe we behoren. De crisissen volgen elkaar in rap tempo op. Echter, elke crisis schept gelukkig ook weer mogelijkheden die er voorheen niet waren. Aankopers gaan dan toch al sneller kijken of het gras niet groener is aan de andere kant van het spectrum. En in tegenstelling tot het spreekwoord, is dit toch ook dikwijls effectief het geval. Dat heeft ons zeker geen windeieren gelegd. Anderzijds is het dan voor ons als distributeur wel zaak om op het juiste tijdstip bij onze partners/producenten in te kopen en te zorgen dat het product ook tijdig beschikbaar is voor onze klanten. Dat speelt iets minder bij onze partners die in Europa produceren, maar we hebben ook overzeese partners en dan mag je dit best als een huzarenstukje bestempelen.
Bovendien zijn de prijzen van materialen nooit eerder in de recente geschiedenis zo volatiel geweest als nu. Dat maakt het natuurlijk extra moeilijk, zowel voor ons als voor onze klanten.

'Duurzaamheid is een werkwoord, net een beetje zoals een relatie, daar moet je ook aan blijven werken of het loopt fout'
John van Meirvenne Tweet
2. Hoe ziet u de toekomst van de distributie van thermoplastische materialen in de Benelux-regio?
Ik stel vast dat de Benelux wel één van de meest competitieve zones in Europa is, ondanks het feit dat we qua oppervlakte toch een pak kleiner zijn dan pakweg Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Het feit dat de twee grootste havens van Europa in de Benelux liggen, speelt ongetwijfeld een rol maar er zijn nog meer redenen voor, zoals het feit dat in onze regio één van de grootste clusters petrochemie en chemie ter wereld gevestigd is en we bovendien toch vrij veel plastics verwerken. Voor zover we ons industrieel weefsel hier kunnen behouden, zie ik de toekomst positief in. Een wereld zonder plastics is immers vrijwel ondenkbaar.
Het wordt wel steeds belangrijker hoe we met plastics omgaan en daar zetten we de laatste jaren grote stappen vooruit – maar we zijn er nog niet. Duurzaamheid is een werkwoord, net een beetje zoals een relatie, daar moet je ook aan blijven werken of het loopt fout.
Bij Polymix verdelen we dan ook niet enkel eerste keus materialen maar hebben we eveneens hoogwaardige recyclaten en bio-producten in ons gamma.
Voor distributeurs zal er sowieso ook altijd wel een functie te vervullen zijn. Producenten gaan heus niet per 25, 50 kilo of per pallet leveren. Daar heb je een distributeur voor nodig die de markt kent en op de persoonlijke behoeften van elke klant kan inspelen. Bij Polymix leveren wij overigens reeds vanaf 25 kilo tot volle vrachten.
3. Hoe onderscheidt Polymix Benelux zich van andere distributeurs van technische polymeren?
Goeie vraag, want er zijn erg veel distributeurs op ons grondgebied. Naast het feit dat wij bijzonder gemotiveerde en ervaren medewerkers hebben met een grondige kennis van kunststoffen, de verwerking en de diverse toepassingen, hebben we ook aparte troeven die het verschil maken.
Aangezien wij als Polymix Benelux zusterbedrijven hebben in Frankrijk, Spanje en zelfs Noord-Afrika, zit er veel extra product- en marktkennis in onze groep. Bovendien werken we niet enkel met Europese producenten maar ook met ondernemingen uit bijna alle continenten. Dat stelt ons dan ook in staat om wereldwijd constant de vinger aan de pols te houden qua prijsontwikkeling, productinnovaties, markttendensen enzovoort. En net dat levert ons vaak een al dan niet tijdelijk voordeel op.
Daarnaast willen we met een klant als partner functioneren en we denken dan ook altijd graag mee in hun projecten/uitdagingen en geven gratis professioneel advies wanneer dat wenselijk is. Binnen onze groep beschikken we over tal van productmanagers die elk binnen hun segment op en top specialist zijn. Bij ons staat de klant dan ook echt centraal en dat betekent maximaal informeren en je beloftes nakomen. Die ‘service’ wordt door onze klanten dan ook erg gewaardeerd.
4. Welke innovaties heeft Polymix Benelux onlangs geïntroduceerd en wat zijn de plannen voor toekomstige innovaties?
Enkele dagen geleden hebben we als Polymix Benelux net onze nieuwe drietalige website (Nederlands-Frans-Engels) gelanceerd. Een interactieve website waar klanten vrij makkelijk een producent en/of product kunnen matchen met een toepassing.
En de eerste respons is alvast erg veelbelovend.
We zetten sinds enkele jaren ook in op hoogwaardige recyclaten waarbij onze partners zorgvuldig geselecteerd worden op basis van kwaliteit en de controle daarvan. Als men wil dat er meer recyclaat gebruikt gaat worden, moet een klant er haast blind op kunnen varen dat het even vlot verwerkbaar is als eerste keus materialen. En dat geldt overigens ook voor biobased producten. Van deze laatste twee categorieën zitten er trouwens nog een aantal nieuwe in de pijplijn, daar wordt momenteel aan gewerkt.
Interessant om weten is ook dat we sinds vorig jaar nog een nieuw zusterbedrijf hebben opgestart in Frankrijk onder de naam Valomatex wiens core business het wordt om restanten van zeer technische polymeren op te halen bij klanten. Voor restanten van polyolefines en commodities is er wat dat betreft een ruim aanbod maar het is een heel ander verhaal voor technische polymeren.
Verder willen we ons productgamma nog meer uitbreiden alsook ons klantenbestand natuurlijk. Groeien is de boodschap, ook in moeilijke tijden.
En last but not least hebben we plannen om op korte termijn onze voorraden en magazijncapaciteit nog verder aan te passen zodat we onze klanten nog sneller van dienst kunnen zijn met de gewenste materialen.
5. Hoe zorgt Polymix Benelux ervoor dat het aanbod van thermoplastische materialen voldoet aan de behoeften van klanten?
Ik denk dat ons productgamma al dusdanig omvangrijk is, dat de meeste klanten er hun gading wel in kunnen vinden. Maar inderdaad, we staan altijd open voor nieuwe opportuniteiten. Dus als we merken dat er mogelijkheden zijn voor een nieuw product zullen we niet nalaten om hiervoor zo snel als mogelijk de passende oplossing te vinden. Soms zijn we de kip en soms het ei… Echter precies omdat we vaak bij onze klanten zitten, weten we wat er speelt en kunnen we anticiperen op hun behoeften. Daarnaast volgen we natuurlijk ook de steeds evoluerende Europese regelgeving inzake het gebruik van kunststoffen en recyclage stellig op, zodat we ook daarop tijdig kunnen inspelen met innovatieve producten en oplossingen.
Het motto hier is, steeds een stapje trachten voor te blijven op onze buurman.