Vooral bij mooi weer loop ik twee keer in de week een rondje van een kilometer of vijf. Genietend van de bomen die volop in blad staan en de wilde bloemen langs de waterkant, valt mijn oog regelmatig op een plastic tasje, een achteloos achtergelaten plastic verpakking van voorgesneden fruit, een hamburgerverpakking, een sigarettenpeuk en zelfs een stuk bouwfolie. Ik denk aan het artikel van die ochtend in de krant, waar kunststof als de grote vervuiler en bedreiging voor het milieu, mens en dier wordt neergezet. Een anti-kunststof mentaliteit heerst.
Dat blijkt ook uit het consumentenonderzoek in 2019 in opdracht van Rethink waar de helft van 1.500 respondenten zegt dat ze heel goed zonder plastic kunnen leven. Zij realiseren zich niet dat plastic en rubber noodzakelijk zijn voor windmolens en zonnepanelen, maar ook voor de productie van zuiver drinkwater, het isoleren van huizen, moderne auto’s, elektrische fietsen, sportattributen of (zonne)brillen.
Hoewel het beperken van plastic producten objectief niet meehelpt aan een schonere wereld, denken helaas acht op de tien Nederlanders in het onderzoek van wel! Er bestaat een grote kloof tussen de feiten over de milieulasten van rubber en kunststof producten en de beleving van consumenten. De beeldvorming en dus het imago van kunststof is erg negatief. Dat bedrijven hun stinkende best doen en maatschappelijk verantwoorde producten leveren, weten consumenten niet. Onbekend maakt onbemind.
Mijn stelling is dat consumenten en NGO’s, zoals de Plastic Soup Foundation, de beeldvorming bepalen. Zij bepalen de waardering van kunststof en rubber producten. De consument heeft een heel pakket aan eisen bij de aanschaf van een product: uiteraard de kwaliteit van het product, maar ook de reputatie van het bedrijf, de arbeidsomstandigheden van medewerkers, waar het vandaan komt, wat de milieubelasting is, hoeveel CO2-uitstoot is veroorzaakt…
Alleen verantwoord ondernemen levert geen succes. De consument moet ook weten dat het bedrijf verantwoord produceert. Daarom spreek ik over maatschappelijk gewaardeerde producten. We groeien snel naar een tijd dat een bedrijf alleen overleeft als de klant waardering heeft voor de duurzame producten en diensten. In mijn werkboek ‘Werken aan maatschappelijk gewaardeerde producten’ kan ieder bedrijf met de Innovatiespin© aan de slag om ook gewaardeerde producten te leveren. Dat is een grote opdracht. Zeker.
Als het lukt loop ik straks mijn rondje en geniet volop van de natuur zonder afgeleid te worden door zwerfafval op de grond of in het water. Dat is toch een mooi vooruitzicht. Ik ga ervoor. U ook?
Erik de Ruijter, de Transitiemakelaar.
Adviseur duurzaamheid en circulariteit voor bedrijven in de rubber- en kunststofindustrie.
Het werkboek ‘Werken aan maatschappelijk gewaardeerde producten’ kost 20 euro (inclusief btw), exclusief €4,95 verzendkosten
en is te bestellen via erik@detransitiemakelaar.com.