Dé link tussen onderzoek, onderwijs en ondernemen

Bij hogeschool Windesheim denk je al gauw aan onderwijs. Maar wist je dat onderzoek en ondernemen ook belangrijke speerpunten van Windesheim zijn? De kracht zit hem in het verbinden van deze drie takken van sport. En juist dát doen wij! Bijvoorbeeld binnen het lectoraat Kunststoftechnologie van onze hogeschool. Via praktijkgericht onderzoek met, in én voor de industrie. En de kennis die daaruit ontstaat, vloeit vervolgens weer direct terug in ons onderwijs.

Op het snijvlak van onderwijs, ­onderzoek en ondernemen: kenniscentrum ­Technologie

In een wereld waarin we 24/7 connected zijn – en een industrie waarin we door de komst van allerlei slimme technologieën constant nieuwe wegen inslaan – gaan de ontwikkelingen razendsnel. En ook transitieopgaven op het gebied van onder meer verduurzaming, economische vernieuwing en digitalisering plaatsen industrie en bedrijfsleven voor grote uitdagingen. Zo moeten we stappen zetten op het gebied van circulariteit. Maar elk jaar bereiken bijvoorbeeld wereldwijd nog steeds 1,5 miljard autobanden het einde van hun levensduur. Een afvalberg waarmee niets gedaan kan worden, omdat het recyclen van autobanden vrijwel onmogelijk is. Maar als je wel een methode vindt om autobanden weer te scheiden in hun oorspronkelijke grondstoffen, hoe doe je dat dan op een manier die je in de praktijk écht kunt toepassen, zowel praktisch, rendabel, haalbaar én schaalbaar? 

Precies dit soort vraagstukken tackelen we binnen het lectoraat Kunststoftechnologie. Samen met de lectoraten ICT-innovaties in de Zorg, Digital Business & Society en Energietransitie, vormt het lectoraat Kunststoftechnologie het kenniscentrum Technologie van hogeschool Windesheim. Praktijkvraagstukken, zoals het recyclen van autobanden, vormen de basis van ons onderzoek. De onderzoeksresultaten verwerken wij tot handvatten en methodieken, waarmee de industrie gelijk aan de slag kan. Daarnaast vloeit de kennis direct terug in ons onderwijs, zodat we als hogeschool de engineers van de toekomst opleiden.

ZWINC: met kennis een boost geven aan het regionale start-upklimaat

Al houdt het opleiden en kennis delen voor ons als hogeschool zeker niet op als onze studenten zijn afgestudeerd. Want als hogeschool Windesheim vinden wij het belangrijk dat jonge ondernemers uit Regio Zwolle blijvend in die kennis kunnen delen. Dit gebeurt bij de incubator ZWINC in Zwolle. Hier krijgen start-ups de kans om met hun innovatieve product de markt te betreden. In een inspirerende community worden zij op weg geholpen met een werkplek, startbudget, kennis, een state-of-the-art-machinepark, een uitgebreid netwerk en (technische) coaching. Of denk aan hulp bij het uitvoeren van haalbaarheidsstudies. 

Eric Roetman en Derek van Voorthuizen, onderzoekers lectoraat Kunststoftechnologie en coaches bij ZWINC: “Een start-up kan bijvoorbeeld vragen hebben over kunststofverwerking en 3D-printen. Om ze daarbij te helpen kijken wij of we de vraag direct kunnen beantwoorden of dat we eerst verder onderzoek moeten doen. Zo hielpen wij start-ups onder meer bij onderzoek naar de verwerking van zonnepanelen in kunststoffen en naar de kleinschalige verwerking van plastics. Ook gaan we bijvoorbeeld in op vragen als hoe start-ups Additive Manufacturing op industriële schaal kunnen inzetten én hoe ze snel tot realistische prototypes kunnen komen om zo hun time-to-market te verkorten.”

Lectoraat Hogeschool Windesheim

Campus 2
8017 CA Zwolle
Tel.: +31 (0) 88 – 469 97 00

kunststoftechnologie@windesheim.nl
www.windesheim.nl/kunststoftechnologie

 

Nieuws van Windesheim