Onlangs vierde Arburg de eerste drie evenementen ter gelegenheid van ‘100 jaar familiebedrijf Hehl’. Regionale gasten, Duitse en internationale klanten en andere medewerkers die nauw betrokken zijn bij het succesverhaal van Arburg werden uitgenodigd voor het evenement in Lossburg. Of ze nu uit Lossburg, de VS of China kwamen, iedereen was enthousiast over het fantastische evenementenprogramma, de recent onthulde machines en de vriendelijke en innovatieve geest van het bedrijf.
De drie managing partners van het bedrijf, Juliane Hehl, Renate Keinath en Michael Hehl, trapten de avonden af met een grappige vraag-en-antwoordsessie en legden op een zeer authentieke en persoonlijke manier alle dingen uit die Arburg hebben gemaakt tot wat het al een eeuw is, en het pad dat het neemt voor de komende 100 jaar.
Substantie boven stijl: Vandaag de dag net zo waar als toen
Juliane Hehl vertelde hoe haar grootouders Arthur en Maria Hehl het bedrijf moedig oprichtten in 1923, en hoe haar vader Eugen en oom Karl Hehl een sleutelrol speelden bij het vormgeven van het succes en het maken van Arburg tot een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van machines voor kunststofverwerking. Renate Keinath sprak over het belang van zelfstandigheid, dynamische medewerkers, innovatiekracht en betrouwbaarheid voor het familiebedrijf. Ze legde uit hoe Arburg altijd zijn eigen pad had bewandeld, wereldwijd zaken had gedaan en lokaal handelde, verantwoordelijkheid nam voor mens en milieu, zowel toen als nu. Michael Hehl benadrukte de noodzaak voor Arburg om te veranderen en om trouw te blijven aan zichzelf met behoud van de fundamentele positieve en karaktervormende kenmerken van een familiebedrijf. ‘Substantie boven stijl’, het motto van vorige generaties, zou een waardevolle gids kunnen zijn door de komende decennia, vond hij.
Reis in de tijd door de geschiedenis van Arburg
Een overzicht van 100 jaar succes werd gepresenteerd op twee LED-schermen van 45 x 4,5 meter. De 400 tot 500 gasten werden meegenomen op een spannende reis door de tijd, afgewisseld met Arburg mijlpalen en foto’s van diverse gebeurtenissen uit het verleden. Deze omvatten de eerste interne spuitgietmachine van het bedrijf voor het omvormen van flitscontacten, de ‘Informant’-bus, verschijningen op verschillende beurzen en nog veel meer. Het publiek kon ook optredens van freestyle artiesten volgen op het podium en via de LED-schermen. De gouden jaren ‘20 werden weerspiegeld door vijf jonge mannen in een adembenemende swing & breakdance-show. Drummers gaven een kijkje in de toekomst met een spectaculaire LED-drumshow, die eindigde voor twee ‘etalages’, waarachter een wereldpremière werd onthuld: twee nieuwe machines die de weg vrijmaakten voor een nieuw soort machinetechnologie.
Wereldpremière voor twee jubileummachines
Sales and Technology Managing Directors Gerhard Böhm en Guido Frohnhaus presenteerden de twee jubileummachines in een geanimeerd gesprek: de hybride Allrounder 470 H in de prestatievarianten ‘Comfort’ en ‘Premium’, met veel technische innovaties die alleen verkrijgbaar zijn bij Arburg; Guido Frohnhaus somde een aantal functies op die zowel verkoopmedewerkers als klanten zullen prikkelen, terwijl hij ook de polsslag van eventuele technici in het publiek versnelde: een energievoetafdruk tot 50 procent beter dan met de hydraulische machine, tot 12.000 kilogram minder CO2-uitstoot en een nieuw oliebeheerconcept dat ongeveer 35 procent minder olie vereist. Daarbij kwam nog een verkorting van de droge cyclustijd tot 33 procent, debietsplitsing voor gelijktijdige bewegingen van de assen en opties voor preventief onderhoud. Gerhard Böhm wees erop dat de toekomst elektrisch is omdat dit de energiebehoefte, bedrijfskosten en ecologische voetafdruk vermindert. Naar zijn mening zouden de jubileummachines van bijzonder belang zijn voor klanten die op zoek zijn naar een energiebesparend alternatief, die een elektrische klem waarderen en de kosteneffectiviteit van de hydraulische injectie-eenheid willen. Een ‘Ultimate’-prestatievariant en andere maten volgen later dit jaar.
Gevarieerd evenementenprogramma
Videogroeten die vooraf werden verzonden door veel van de 3.600 werknemers van Arburg wereldwijd waren een ander hoogtepunt tijdens de jubileumvieringen, en een selectie hiervan werd op de grote schermen afgespeeld. De afzonderlijke video’s kwamen uiteindelijk samen om een mozaïekbeeld te vormen van de hoofden van Eugen en Karl Hehl. De avond werd afgesloten met een feest met de band ‘Fabelhaft’. Begeleid door livemuziek maakten veel gasten optimaal gebruik van de gelegenheid om tot diep in de nacht te kletsen, stimulerende gesprekken te voeren met oude bekenden en nieuwe gezichten aan de bar en met plezier uit te kijken naar de volgende 100 jaar succes van Arburg.