Als het aan mkb’ers ligt is werkgeluk de komende jaren het belangrijkste thema voor verzuimverzekeraars. Dat is de conclusie van een onderzoek dat uitgevoerd is door verzuimspecialist Sazas. 7 op de 10 ondervraagden geeft aan dat zij aandacht voor werkgeluk belangrijk vinden in het voorkomen van verzuim. Ook vitaliteit van medewerkers en aandacht voor duurzame inzetbaarheid is volgens 2 op de 3 bedrijven een belangrijk thema de komende jaren. Sazas heeft afgelopen najaar ruim 400 (mede)beslissers over verzekeringen in het mkb ondervraagd. De verzuimspecialist beoogde middels onderzoek inzicht te krijgen in thema’s die bedrijven belangrijk vinden op het gebied van terugdringen van verzuim.
Werkgeluk en vitaliteit van medewerkers leeft iets sterker in grotere mkb-bedrijven en onder werknemers van 45 jaar of ouder. Hoe groter de organisatie, hoe vaker men het belang ziet van aandacht voor deze thema’s. In grotere mkb-bedrijven (50+ fte) gaat het om circa 75 procent van de ondervraagden, terwijl dit aandeel in kleinere mkb-bedrijven ongeveer tweederde bedraagt. Ongeacht branche zien bedrijven het belang van thema’s als werkgeluk en vitaliteit. In alle branches herkent minimaal 6 op de 10 ondervraagden het belang van aandacht voor werkgeluk en vitaliteit om verzuim te voorkomen.
Meer werkgeluk, minder verzuim
Gelukkig personeel is productiever, creatiever en loyaler aan de werkgever. ‘Wij zijn dan ook verheugd dat de resultaten van het onderzoek laten zien dat steeds meer bedrijven inzien dat werkgeluk een belangrijk thema is om verzuim te voorkomen. Dit sluit aan op onze missie “vitale mensen in gezonde bedrijven”. Middels onze whitepapers en webinars delen we onze kennis over hoe werkgeluk van medewerkers nog verder vergroot kan worden. In de verzuimcijfers zie je terug dat het werkt als er ingezet wordt op dit thema. Meer werkgeluk vertaalt zich in minder verzuim en betere bedrijfsresultaten’, aldus Eelco de Haan, financieel directeur van Sazas.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy in opdracht van Sazas en is onderdeel van een positioneringsonderzoek. In totaal zijn 401 (mede)beslissers over verzekeringen, werkzaam bij het midden- en kleinbedrijf in het najaar van 2022 ondervraagd door middel van een online enquête.