Management

Wietse Wissema: ‘Tijdens de open dag konden we laten zien wie we zijn, wat we kunnen en waarom mensen bij ons zouden kunnen werken.’

Open dag vooral bedoeld voor werven van personeel

Alligator Plastics biedt ­kijkje in de keuken

De meeste mensen hebben geen idee hoe het er in een kunststofverwerkend bedrijf aan toe gaat. ­Onbekend maakt onbemind: het betekent mogelijk ook dat mensen niet zo snel een carrière in de plasticindustrie ­zullen overwegen. Om de drempel voor nieuw personeel te verlagen, stelde Alligator Plastics tijdens de Open ­Bedrijven Dag, een initiatief van Werken in de Kempen/Werken in de Peel, zijn deuren open voor het publiek. ‘We zitten in een gebied met veel concurrentie; de grote bedrijven gaan als een stofzuiger door de arbeidsmarkt heen’, zegt Wietse Wissema van het Eindhovense bedrijf, dat met de open dag veel potentiële ­werknemers trok. ‘We hebben meerdere mensen over de vloer gehad die wilden kijken of Alligator Plastics een geschikte werkomgeving voor hen zou kunnen zijn.’

Door Dennis Derksen

Dit artikel delen:

Wissema is drie dagen na de Open Bedrijven Dag op zaterdag 23 maart jl., waar zo’n negentig ondernemers uit de regio aan hebben deelgenomen, nog altijd een beetje beduusd van de enorme toeloop naar zijn bedrijf. Niet minder dan driehonderd bezoekers passeerden de drempel van de vestiging op Bedrijvenpark Kapelbeemd in Eindhoven-Noord. ‘Het is echt super gegaan’, glimlacht hij voldaan. ‘Het was de eerste keer dat we dit op deze manier hebben georganiseerd. Maar ik moet zeggen: we hebben een geweldige dag gehad. De sfeer was top, de bezoekers waren razend enthousiast en we hebben veel leuke reacties gehad. Sommige mensen maakten er echt een dagje uit van. Die reden langs meerdere bedrijven, waaronder dat van ons.’ 

Omdat op Bedrijvenpark Kapelbeemd naast Alligator Plastics maar drie andere bedrijven deelnamen aan de open dag, was Wissema er vooraf niet geheel gerust op. ‘We wisten dat er wel wat familie en vrienden zouden komen. Maar verder heb je natuurlijk geen flauw benul van de aanloop. We hadden spandoeken aan het pand opgehangen. Aan het begin van het industrieterrein stond een groot lichtbord en op LinkedIn hadden we berichten geplaatst. Toch vraag je je op de dag zelf af: komt er eigenlijk wel iemand? Namens ons bedrijf is een projectteam van acht medewerkers met de voorbereidingen bezig geweest. Je hoopt alleen al voor die mensen dat we het niet voor niks hebben gedaan. Gelukkig is het van ’s ochtends vroeg tot in de avond goed doorgelopen. Het was echt boven alle verwachting.’ 

Stations in de productie

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk: om er een voor de bezoekers onvergetelijke dag van te maken, ging het projectteam bepaald niet over één nacht ijs. In de showroom na de entree was er koffie met iets lekkers. Daar kregen de bezoekers een korte introductie over het bedrijf. Vervolgens werden zij in groepen door de fabriek rondgeleid. Wissema: ‘Daar hadden we verschillende stations ingericht om de mensen door het proces mee te nemen. Bij elk station gaf een medewerker uitleg over de betreffende schakel van het proces. Over de productontwikkeling, de grondstofvoorbereiding, de gereedschapsmakerij, de productie en de meetkamer, tot en met de logistiek. Zo konden de mensen zelf zien wat er allemaal bij komt kijken om een kunststofproduct te maken. De meeste bezoekers hadden nog nooit een kunststofverwerkend bedrijf van binnen gezien. Dat was dus echt een eyeopener. We leveren vijfduizend verschillende artikelnummers aan zo’n vijfhonderd verschillende klanten. Ook dat was voor veel mensen indrukwekkend. Als afsluiting van de toer hadden we een hal ingericht met barretjes. Daar konden de mensen een hapje en een drankje doen. Voor de kinderen stond er een springkussen en onze mascotte Rocky liep de hele dag door het bedrijf rond. Eén van onze werknemers had zich in dat pak gestoken. Die heeft het wel even verschrikkelijk warm gehad!’ 

Mogelijke werkomgeving

Alligator Plastics trok tijdens de Open Bedrijven Dag niet alleen ‘algemeen geïnteresseerden’. Het kreeg ook een aantal potentiële klanten en potentiële werknemers over de vloer. ‘Bezoekers die eens wilden kijken of ons bedrijf een geschikte werkomgeving voor hen zou kunnen zijn. Tijdens de open dag konden we laten zien wie we zijn, wat we kunnen en waarom mensen bij ons zouden kunnen werken. HR had een stand waar mensen vragen konden stellen en hun gegevens konden achterlaten. Na de toer was er de gelegenheid om verder te praten. We hebben daar leuke gesprekken gevoerd, zowel met potentiële werknemers als met potentiële klanten.’ 

Alligator Plastics zoekt met name spuitgieters en proefspuitgieters, gereedschapsmakers, engineers en mensen voor de technische dienst. Het is in de regio Eindhoven extra moeilijk om goed personeel te krijgen en ook om de mensen voor het bedrijf te behouden. ‘We zitten in een gebied met veel concurrentie, de grote bedrijven gaan als een stofzuiger door de arbeidsmarkt heen. Veel technisch en onderhoudspersoneel gaat naar de grote bedrijven. Ze zijn bij ASML zelfs al aan het werven onder automonteurs. Als mensen maar iets van technisch gevoel hebben, worden ze uit de markt gehaald. Gelukkig zijn er ook mensen die bewust niet bij zo’n groot bedrijf willen werken, maar liever bij een familie-bedrijf waar je iets meer bent dan een nummer. Dat hebben wij dan weer vóór.’ 

Momenteel heeft Alligator Plastics een aantal mensen uit Noord-Spanje aan het werk. ‘Waarom Noord-Spanje? De moraal is daar goed, de regio heeft goede technische opleidingen en het klimaat is enigszins vergelijkbaar met hier. In het begin maakten we ons wel een beetje zorgen over de communicatie en de synergie met de rest van het team. Maar het gaat heel erg goed, al is het natuurlijk wel uit nood geboren.’ 

Thuisfront en teambuilding

Het in beeld komen van het bedrijf bij mensen als mogelijke werkomgeving, staat voor Wissema als motivatie voor de open dag met stip op één. Maar het was niet de enige reden om de deuren open te stellen. ‘We wilden ook de familie van de werknemers graag eens laten zien waar hun partner, zoon of dochter de hele dag uithangt. Op het moment dat men thuis weet wat de mensen doen, dan praat dat een stuk makkelijker. Het thuisfront moet er ook achter staan; het is belangrijk om ook die mensen mee te nemen.’ 

Achteraf beschouwt Wissema de open dag ook als een vorm van teambuilding. ‘Het projectteam heeft alles voorbereid, maar op de dag zelf stonden er veel meer mensen. Een ochtend- en een middagploeg. Ze hebben het met elkaar gedaan en iedereen heeft dat als zeer positief ervaren. Ik kreeg van de bezoekers vooral terug: wat een heerlijke sfeer hangt hier! En wat zijn de mensen trots op het bedrijf en wat ze doen. Je krijgt ontzettend veel positieve energie als je ziet hoe enthousiast je mensen en ook de mensen van buiten je bedrijf zijn. Dat was een leuke extra bijkomstigheid.’

Opvallend genoeg noemt Wissema, die met Alligator Plastics al jaren trouw partner is van het programma Rethink, de beeldvorming van plastics niet als motivatie voor de open dag. Toch heeft hij als warm pleitbezorger van de Rethink-boodschap dat ‘kunststoffen van grote waarde zijn voor de maatschappij en ons ecosysteem’, bij meerdere bezoekers zijn verhaal kunnen doen. ‘Je merkt dat als je over de duurzame kant van kunststoffen vertelt, bij mensen de ogen echt opengaan. Neem dit disposable plastic bierfust voor eenmalig gebruik (terwijl hij wijst op enkele ‘Keykeg’s’ in zijn kantoor). In eerste instantie denkt iedereen: een disposable biervat van plastic? Dat moet je niet willen. Dan leg je uit dat de milieubelasting van zo’n kunststoffust vele malen lager is dan een stalen fust. Vanwege het transport en het reinigen van de zware stalen vaten en het feit dat de Keykeg voor een groot deel uit gerecycled kunststof bestaat. Platgedrukt kan deze ook weer gerecycled worden. Met dit fust heb je ook nog eens dertig procent meer bier op de vrachtwagen. Zo zijn er legio voorbeelden van kunststof als duurzaam alternatief voor andere materialen. Als iedereen nu maar zorgvuldig met het kunststof omgaat, is het super waardevol materiaal.’ 

‘De sfeer was top, de bezoekers waren razend enthousiast en we hebben veel leuke reacties gehad. Sommige mensen maakten er echt een dagje uit van.’
‘De sfeer was top, de bezoekers waren razend enthousiast en we hebben veel leuke reacties gehad. Sommige mensen maakten er echt een dagje uit van.’

Branchebrede opdracht

Zorgvuldig omgaan met kunststoffen is ook wat Alligator Plastics al jaren hoog in het vaandel heeft. Het bedrijf tikte in 2022 de miljoen kilo ingezet recyclaat aan, al zit het daar door de teruglopende industriële volumes nu weer onder. Het gaat Wissema niet zozeer om de beeldvorming – door zijn engineered kunststofoplossingen voor met name technische toepassingen heeft het bedrijf nauwelijks last van het negatieve sentiment rond plastics –

maar meer om de intrinsieke opdracht voor de industrie om te verduurzamen. ‘Natuurlijk hebben we een imagoprobleem en dat is ergens ook wel terecht, want mensen vinden veel plastic in de berm. Maar het is vooral de taak van de kunststofindustrie om met oplossingen te komen. Dit vereist een branchebrede aanpak en daarnaast ook een level playing field. De inzet van recyclaat en circulair werken vraagt investeringen en hogere prijzen voor je grondstoffen. Als dat betekent dat je niet meer kunt concurreren in de markt, dan doe je het eigenlijk voor niets. We moeten dus vooral samen optrekken, langs heldere kaders. Met z’n allen hebben we meer kennis. En met z’n allen kun je ook echt stappen maken.’ 

Wissema is al een tijdje geen directeur meer van Alligator Plastics. In dienst van de holding kan hij zich nu volledig vrijspelen voor zijn werkzaamheden als bestuurder van NRK PVT Kunststofverwerkers en voor de thema’s die belangrijk zijn voor zowel de toekomst van het bedrijf als de industrie in zijn geheel, zoals de Nationale Circulaire Plastics Norm. Ten aanzien van die aanstaande norm heeft het bedrijf twee grote problemen, legt hij uit. ‘Ten eerste dat het veel inspanning vergt om klanten te overtuigen dat we ook gerecycled materiaal kunnen inzetten. De klanten staan daar op zijn gunstigst afwachtend tegenover, maar soms ook afwijzend. Dat is ook de reden dat we het volume ingezet gerecycled materiaal het afgelopen jaar niet hebben kunnen ophogen. Aan de andere kant is de verkrijgbaarheid van engineering kunststoffen echt een probleem, zeker in de markt van post consumer recyclaat. Daar ontbreken gewoon een aantal disciplines die er op het moment alleen nog maar zijn voor verpakkingsmaterialen. Voor PP, PE en PS is het proces prima ingericht, maar wij verwerken juist veel polyamides. Er is in de huidige markt niet één bedrijf dat ons gerecycled polyamide kan leveren.’ 

Verwerkers en recyclers bij elkaar 

Wissema legt momenteel de basis voor een project om de beschikbaarheid van deze grondstoffen voor de toekomst veilig te stellen. Binnen de Federatie NRK onderzoekt hij hoe de recyclers en de verwerkers meer bij elkaar kunnen worden gebracht. ‘Daar zien we nog wel een hele gap. Recyclers gaan uit van drie vrachtwagens per week, terwijl een verwerker vaak maar één enkele pellet nodig heeft. Maar als verwerkende industrie hebben we die vrachtwagens misschien wél nodig. Het gaat erom dat we samenkomen en ook samen definiëren wat voor grades we precies nodig hebben. Er moet een partij zijn die als handelsfirma de verdeling doet en er moet een recycler zijn die de stromen gaat verwerken.’ 

Aan de kant van de verwerkers is er veel animo voor het project. ‘En we hebben nu één geïnteresseerde recycler op het gebied van post industrial. Daarnaast ben ik op zoek naar een recycler die de logistiek, het inzamelen, sorteren en herverwerken van het gedeelte post consumer kan regelen. Het project zit echt nog in de beginfase, ik kan het ook zeker niet alleen. Maar ik wil daar wel een katalysator in zijn. Het is misschien vreemd dat zoiets nog niet bestaat. Maar om iets voor elkaar te krijgen, heb je uiteindelijk toch wettelijke kaders en urgentie nodig.’ 

Volgens Wissema was die urgentie nog nooit zo hoog als nu, in een tijd dat de gevolgen van klimaatverandering almaar meer zichtbaar worden. ‘Eind jaren negentig maakte ik voor het eerst kennis met het thema circulair, maar het leefde nog niet. Het is nu toch niet meer te ontkennen wat stikstof en CO2 voor negatieve effecten op de planeet hebben? Misschien is datgene wat ik doe een druppel op de gloeiende plaat. Maar ik zeg altijd: heel veel druppels koelen die plaat uiteindelijk wel af. We gaan als bedrijf door op de ingezette weg, vanuit de vastberadenheid dat het anders moet.’ 

‘Preciés goed’

De volgende editie van de Open Bedrijven Dag is op zaterdag 29 maart 2025. Of Alligator Plastics dan weer meedoet, kan Wissema nog niet zeggen. Aan de opzet hoeft in elk geval niet veel te worden gesleuteld. ‘De tafel waar de engineers vertelden over het proces van productontwikkeling stond vlak naast een grondstofaanvoerapparaat, dat af en toe een beetje herrie maakte. Dat is het enige kritiekpunt wat ik via de evaluatie tot dusver van de bezoekers heb gehad. Wat wel lastig te managen bleek is wanneer de mensen binnenkomen. Toen we nog bezig waren met de rondleidingen, stonden er ineens dertig man in de hal. Op een ander moment stonden we met drie rondleiders klaar, maar kwam er niemand. Bij de ontvangst zouden we iets van een buffer moeten inbouwen, de mensen met iets meer bezig moeten houden dan een kop koffie en een korte introductie.’

Zijn belangrijkste tip voor andere ondernemers? ‘Toen ik de hele opstelling in het bedrijf de eerste keer zag, dacht ik: dit hebben we véél te groot aangepakt! Compleet met barretjes, stands, een springkussen, stations in de fabriek, koffietafel en rondleiders. De les die ik eruit heb geleerd, is dat het preciés goed was. Als een ondernemer zelf een open dag wil organiseren, zou ik zeggen: bereid je er goed op voor dat je voldoende mensen aan kan. Doe het professioneel en zeker niet half, want daar zit ook een afbreukrisico in. Ons projectteam heeft alles tot in de puntjes voorbereid. Dat hebben onze mensen heel goed gedaan. We zijn met zijn allen trots op ons bedrijf en dat hebben we op een aansprekende manier kunnen uitdragen.’ 

Wissema zelf is nog het meest trots op de ontwikkeling van Alligator Plastics, het bedrijf dat hij in 2007 kocht en samen met de medewerkers opbouwde tot wat het nu is. ‘We hebben de transitie gemaakt van een heel klein spuitgietertje dat in de markt nauwelijks bekend was, tot het bedrijf dat er nu staat, de dingen die we mogen doen en de klanten die we mogen bedienen. Dat we dat met elkaar hebben kunnen bouwen, daar ben ik ontzettend trots op. Daar vertel ik ook heel graag over. En wat is er nu mooier dan vertellen over je eigen bedrijf?’

Ingelogde abonnees kunnen de PDF van dit artikel downloaden. De PDF is bedoeld voor eigen gebruik en niet voor commerciële doeleinden. Kopiëren of verspreiden van de PDF en haar inhoud is alleen toegestaan met toestemming van de uitgever. Wilt u de PDF commercieel gebruiken of delen? Neem dan vooraf even contact op met de redactie.

Cover KM32024.indd
Dit artikel is geplaatst in Kunststof Magazine, mei-juni 2024.
Nederlandse overheid lanceert Quickscan NIS2-richtlijn

Nederlandse overheid lanceert Quickscan NIS2-richtlijn

SKZ-PM_FoamResControl

SKZ en SONOTEC ontwikkelen meetsysteem voor procesbewaking van schuimkunststoffen

Wat komt er met de CSRD op u af?

Wat komt er met de CSRD op u af?

km-mijn bedrijf 1

Werken aan de oplossingen van de toekomst