Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. ‘Een spannende editie waar we met veel plezier op terugkijken’, laat organisator Easyfairs weten. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: ‘We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij als organisatie blij om eindelijk de branche weer eens te kunnen ontmoeten!’
Ruim 3,5 jaar heeft de community in de wachtkamer gezeten. De editie stond oorspronkelijk gepland voor november 2020, maar deze kon helaas geen doorgang vinden. ‘We kwamen van een voorjaarseditie in 2018 waar Packaging Innovations naast Empack stond in Jaarbeurs Utrecht. Deze editie heeft ons, ondanks de kleine tegenslagen in de voorbereiding, doen bewijzen dat het event hier thuishoort; in het najaar, regio Amsterdam.’
Een vlekkeloze editie?
‘Ja en nee’, aldus Van den Nieuwenhuizen. ‘We zijn er altijd van uitgegaan dat we door zouden gaan met Packaging Innovations, hoewel we natuurlijk achter de schermen op alle scenario’s waren voorbereid. Zo zagen we bijvoorbeeld dat in eerste instantie het aantal voorinschrijvingen vanuit de bezoekers buitengewoon fantastisch verliep, maar we zagen dit helaas stagneren elke keer wanneer er persconferenties werden gehouden. Het is logisch dat we vakprofessionals hebben gemist, maar we hebben ontzettend veel begrip gevoeld en positieve feedback ontvangen. Iedereen nogmaals bedankt! Dit geeft brandstof voor de toekomst.’
Inspirerende vraagstukken en expertsessies vanuit diverse invalshoeken
Packaging Innovations kenmerkt en onderscheidt zich middels de inspirerende vraagstukken die door toonaangevende experts van gerenommeerde merken worden tentoongesteld. We hebben het hier dan deels over circa 60 trouwe exposanten, maar ook over de experts die inspirerende cases willen delen met het publiek. Design- en creatieve agencies, groei- en duurzaamheidsexperts, brands en een neuromarketeer gaven tips hoe om te gaan met een (duurzaam) verpakkingsvraagstuk en hoe een product in het (online) schap gepresenteerd kan worden. Met sprekers als Generous Minds, Unravel, Holie, Unilever, FieldLab Circular Packaging en Diageo fungeerde het theater als een ware trekpleister.
Naast het theater vielen ook de workshops, het Green & Material Lab en het Retail Lab in de smaak. Van den Nieuwenhuizen licht toe: ‘In hoeverre spreken we nog over een trend wanneer we het over duurzaamheid hebben. Het blijft, zeer terecht, een terugkerend begrip dat steeds nieuwe dimensies met zich meebrengt. De prototypes in mogelijke materiaalsoorten waarmee we in de toekomst duurzaam kunnen verpakken die hier werden getoond trokken veel bekijks. Maar wanneer je dit als brand weet te bewerkstelligen, hoe ga je hier dan mee om in je branding, je verpakking? Dat hier live neuromarketing-onderzoek naar werd gedaan maakt het plaatje compleet.’
Packaging Innovations keert volgend jaar terug in nieuwe ‘duurzame’ locatie
De adembenemende stands, prachtige producten en innovaties hebben laten zien dat de verpakkingsindustrie niet heeft stilgestaan. ‘Het live ontmoeten is enorm gemist en dat smaakt naar meer. Het event staat voor vernieuwing, dus wij gaan daarin ook het goede voorbeeld tonen. Volgend jaargang keren wij terug, op 16 en 17 november op een nieuwe locatie; Expo Haarlemmermeer. Een voormalige kas, met veel natuurlijk licht. We gaan verder uitbreiden op het gebied van duurzaamheid, product-pitches en de releases van nieuwe verpakkingen. Wij introduceren met “digital & print” en “active & intelligent packaging” ook twee nieuwe area’s. Daar ook deze markten in de toekomst een essentieel onderdeel uitmaken van het verpakkingsproces’, aldus van den Nieuwenhuizen.