Uit het rapport Reshaping Plastics van SYSTEMIQ uit 2022 is gebleken dat het Europese kunststofsysteem zich weliswaar aanpast om de uitdagingen van klimaatverandering en circulariteit aan te pakken, maar nog niet snel genoeg om aan te sluiten bij de doelstellingen van de Circular Plastics Alliance, de Europese Green Deal en de klimaatovereenkomsten van Parijs en Glasgow. Voor de industrie ligt er een levensgrote opgave om te verduurzamen en de CO2-uitstoot te verlagen, waarbij het verminderen van de hoeveelheid kunststofafval als één van de meest geschikte routes wordt gezien. Het zal de komende jaren moeten gaan om Reduce – het verminderen van het volume kunststoffen in het systeem – maar nadrukkelijk ook om Re-use: het zoveel mogelijk faciliteren van hergebruik van producten en verpakkingen.
Kunststof Magazine, mei-juni 2023
In deze editie van Kunststof Magazine bespreekt Joop Poortenga de grote investeringen en een lange rij van nog te nemen maatregelen die nodig zijn om de doelstellingen van het (ambitieuze) Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) te halen. Daarnaast een reportage bij Circular Plastics Factory, deze startup wil bedrijven en merkeigenaren faciliteren bij de ontwikkeling van circulaire producten, van het ontwerp en de hernieuwbare grondstof tot en met de productie en end-of-life-oplossing. Ook is er veel nieuws vanuit Rethink: Hoe realiseren we stap voor stap minder kunststofafval? Wordt de markt voor recyclaat eindelijk volwassen? En wie winnen de Rethink Awards 2023? We duiken in een uitgebreid artikel in de honderdjarige geschiedenis van Arburg. Willem de Vries gaat in op de afhankelijkheid van één markt en hoe marktsegmentatie een hulpmiddel voor spreiding kan zijn. Over de toekomst gesproken: Hoofdredacteur Hugo van der Horst geeft een aantal tips aan kleine bedrijven om de sprong naar Industry 4.0 te kunnen maken.
Alle inhoud lezen? Als abonnee van Kunststof Magazine heb je altijd en overal, onbeperkt toegang tot het online magazine, alle artikelen (incl. PDF) en het archief.
Management
Marktsegmentatie: hulpmiddel voor spreiding
De markt van het succesvolle hightechbedrijf ASML staat misschien wat verder af van de markt waarin jouw bedrijf actief is. Toch werd ik onlangs door dit bedrijf met slechts één type afnemer weer eens geattendeerd op het belang van een goede spreiding in verschillende marktsegmenten. Een gastdocent bij de opleiding die ik vanuit STEM Industrial Marketing Community organiseer, vertelde over het bijna failliet van ASML, kort na de eeuwwisseling. Over de zeer grote schommelingen die in de semiconductormarkt plaatsvinden. En hoe de afgeleide vraag daarvan voor ASML nog heftiger kan uitpakken. Het lijkt soms op hollen of stilstaan.
Algemeen nieuws
Arburg: de weg naar succes
De honderdjarige geschiedenis van het familiebedrijf Hehl is uniek. Het verhaal van de familie en daarmee van het bedrijf – de namen Hehl en Arburg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden – vertelt over baanbrekende uitvindingen en durf, over flitsen van inspiratie en steeds nieuwe zakelijke ideeën, over evolutionaire ontwikkeling en disruptieve sprongen, over mensen en technologie, over regionale wortels en wereldwijde groei.
Bedrijfsreportage
Frisse wind door oude fabriek
Op het terrein van de voormalige Van Niftrik-fabriek in het Brabantse grensdorp Putte is sinds begin 2021 Circular Plastics Factory gevestigd. De startup wil bedrijven en merkeigenaren faciliteren bij de ontwikkeling van circulaire producten, van het ontwerp en de hernieuwbare grondstof tot en met de productie en end-of-life-oplossing. Alles onder één dak, met de relevante disciplines aan tafel en korte logistieke lijntjes. Het is een volledig hedendaagse, maar ook urgente aanpak, vinden Roel van Dort en Ingo Schoots. ‘We opereren in een gebied waarvan wij denken dat de wereld het nodig heeft.’
Column
De sprong naar Industry 4.0
De Nederlandse maakindustrie staat voor een uitdaging: de vierde industriële revolutie. Hoewel deze trend van automatisering en gegevensuitwisseling grote beloftes in zich draagt, lijkt deze sprong voor veel bedrijven onoverbrugbaar. Toch is er een andere manier om het tij te keren: kleinere, meer behapbare stappen richting Industry 4.0.
Milieu/Recycling
Wordt de markt voor recyclaat eindelijk volwassen?
Stevige doelstellingen vanuit de industrie, nieuwe nationale en Europese wetgeving en de circulaire ambities van grote brandowners. Alles wijst erop dat de vraag naar recyclaat na jaren van stagnatie nu eindelijk grotere vormen zal aannemen. Daardoor komt er meer zekerheid voor investeringen in de recyclingcapaciteit, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Mogelijk zijn nieuwe incentives zoals een verbrandingsverbod van recyclebaar materiaal nodig om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarnaast zal de industrie volgens Jos Keurentjes, voorzitter van het Transitieteam Kunststoffen, kennismaken met een nieuwe set materialen en dus ook een andere grondstoffenmix in de installaties. ‘Idealiter doen de recyclers de investeringen in met name de mechanische recycling zo omnivoor mogelijk.’
Milieu/Recycling
Ultieme beloning voor de innovatieve ondernemer
Met de Rethink Awards geven de NRK en Plastics Europe elke twee jaar het podium aan producten en initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid en de circulaire economie. De verkiezing is een uitgelezen moment om zowel de ondernemers als de industrie in het zonnetje te zetten, met een waardevolle opbrengst voor de winnaars en genomineerden. ‘We kunnen voor deze editie wel eens heel verrassende inzendingen gaan zien’, zegt Jan Willem Wieringa van de Rethink-beleidsgroep.
Advertorial
Duurzame elastomeren voor een groenere toekomst
KORRELS BV introduceert met trots een baanbrekend assortiment van duurzame elastomeren, gebaseerd op hernieuwbare bronnen en gerecycleerd post-consumer afval. Deze innovatieve materialen zijn ontworpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en de circulaire economie te bevorderen, zonder in te boeten aan kwaliteit of prestaties.