Als die situatie wat langer aanhoudt is een gebruikelijke reactie van managers om kosten te drukken. Onder meer marketing–inspanningen, opleidingen en innovatie zijn activiteiten waar vrij snel het mes in gaat. Ook overuren en reizen worden tot een minimum beperkt. De operationele capaciteit wordt zo lang mogelijk op peil gehouden. Maar in een uiterste situatie wordt het personeelsbestand ingekrompen om lagere kosten te realiseren. Krimp op vele fronten dus.
Als al die maatregelen niet helpen, dan doemt het scenario van een zinkend schip op. Kijk maar eens naar de toename van het aantal faillissementen onder Nederlandse bedrijven. Dat is met ruim 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar en komt uit op ongeveer 5.000 bedrijven die dit jaar noodgedwongen stoppen. Daar zitten ook bedrijven uit de maakindustrie bij, zoals de metaal- en kunststoffensector.
Een gedwongen bedrijfsbeëindiging komt niet van de ene op de andere dag, kent een complex aan factoren als oorzaak en is zeker niet altijd te voorkomen. De oorzaken worden vaak buiten de organisatie gezocht zoals algemene economische omstandigheden, concurrentie door aanbieders die tegen lagere kosten leveren of een tegenvallende vraag.
Uit onderzoek blijkt ook, dat binnen veel bedrijven te lang wordt vastgehouden aan vaste patronen en waarden zoals de bestaande productrange en het vertrouwde businessmodel. Hierdoor reageren managers vaak te defensief op veranderende markt-omstandigheden die hun bedrijf raken en die van klanten of de afnemers van klanten. De veel genomen maatregelen om kosten te reduceren zijn feitelijk een reddingsboei om te voorkomen dat ‘het schip zinkt’.
Door continu te kijken naar de markt van jouw eigen bedrijf maar zeker ook naar die van klanten of toekomstige afnemers, herken je bedreigingen maar zie je ook kansen om op in te spelen. Kansen en bedreigingen komen nu eenmaal van buiten de eigen organisatie op je af. Het is de kunst om daar vanuit sterktes van de eigen organisatie op in te spelen en kansen te benutten of bedreigingen af te wenden. Overigens is het daarbij ook van belang de wat minder sterke punten – of noem ze zwaktes – van de eigen onderneming onder ogen te zien.
Want ook uit onderzoek blijkt dat het met regelmaat en tijdig heroverwegen van de eigen positie de beste methode is voor het voortbestaan van de organisatie.
Heroverweeg de eigen positie
Het heroverwegen van de positie van jouw bedrijf is een continu proces. Het helpt je snel in te kunnen spelen op marktveranderingen. Daarom organiseert STEM Industrial Marketing Community met regelmaat een speciale bijeenkomst om te praten over de stemming in de maakindustrie. Over het verloop van economische, geopolitieke, technische en andere ontwikkelingen die invloed hebben op de (toekomst) van bedrijven in de maakindustrie.
Op donderdag 16 januari 2025 organiseren we weer zo’n bijeenkomst. Dan geeft Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie ABN-AMRO bank) inzage in de jongste cijfers over de ontwikkelingen in de industrie en economie en zijn visie daarop voor 2025 en daarna. Tijdens deze sessie gaan we ook met de deelnemers in gesprek over de betekenis daarvan voor de eigen organisatie.
De kosten voor deelname aan deze bijeenkomst op locatie inclusief een 1-op-1 online sessie bedragen € 195,- (excl. 21% btw) per persoon. Meer informatie over het tijdstip, de locatie, de opzet en hoe je kunt deelnemen vind je via deze link: https://bit.ly/STEMvandeMastermasteringyourbusiness.
Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development en de rol van marketing, sales, communicatie en innovatie daarbij voor technische B2B-bedrijven. Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development?
Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com Of kijk op www.stem-imc.com