De NRK behartigt de belangen van de Nederlandse rubber- en kunststofindustrie (omzet € 13,5 miljard, 75% MKB bedrijven, werk­gelegenheid 50.000).

De bedrijven leveren een grote variatie aan modules en (eind)producten voor toepassingen in de industrie, handel, bouwnijverheid, verpakkingsindustrie en gebruik door consumenten. De (indirecte en directe) export bedraagt ruim 65%. 

Bij de NRK zijn ca. 400 bedrijven aangesloten ­geclusterd in 15 brancheverenigingen. Met ­ongeveer 100 ledenbedrijven zijn NRK Verpakkingen en NRK PVT de grootste brancheverenigingen. Ca 35% van de totale Nederlandse omzet betreft consumenten en industriële verpakkingen. MVO, een gezond klimaat, duurzame ontwikkeling, inzet van biomassa en circulaire economie staan voor de NRK centraal, maar ook veilige en ­gezonde werkomstandigheden waarin medewerkers van onze ledenbedrijven zich ­kunnen ontwikkelen.

Missie & visie

De NRK heeft op basis van adviezen van het bestuur en de directies/branchecoördinatoren van de brancheverenigingen en secties een beleidsplan opgesteld.  In dit plan staan markttrends en maatschappelijke ontwikkelingen centraal. 

Onderwerpen als de circulaire economie, biobased grondstoffen, recycling, marine litter, energiebesparing en duurzame producten, zijn maatschappelijke en politiek actuele thema’s. De NRK wil daarin een rol vervullen en laten zien dat de rubber- en kunststofindustrie niet alleen intern, maar ook extern van waarde is.

Rethink

Rethink is een initiatief van de kunststofverwerkende industrie, waar ook de rubber en de recyclers onder vallen. Met Rethink zet de industrie zich ­actief in als belangrijke (gespreks)partner binnen de Nederlandse economie en samenleving. Of dit nu gaat over rubber en kunststof in het ­algemeen of daaraan gerelateerde maatschappelijke ­thema’s. De bedrijven maken bijzondere en waardevolle producten en zien het als hun taak om dat zo duurzaam en ­efficiënt mogelijk te doen. Zij willen hun kennis en visie delen en de betrokkenheid bij maatschappelijke discussies vergroten en versterken. ­Thema’s als functionaliteit, veiligheid, duurzaamheid, gebruik en her­gebruik, recycling, ­CO2-reductie en innovatie staan prominent op de agenda. 

Lid worden? Kijk op www.nrk.nl