In artikelen en blogs schrijf ik vaker over ontwikkelingen die invloed hebben op de business van (technische) bedrijven. Want in mijn vakgebied – marketing – gaat het eigenlijk maar om één vraag: ‘Wat gebeurt er bij ongewijzigd beleid?’ Maar is ongewijzigd beleid wel mogelijk? Er gebeurt altijd wel iets dat invloed heeft op de business, producten, diensten of strategie van bedrijven. Of op die van klanten, die dan weer invloed hebben op jouw bedrijf. Wet- en regelgeving bijvoorbeeld, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) – zoals in een van die drie artikelen in het vorige nummer van Kunststof Magazine werd beschreven. Die lijkt nog niet van toepassing op mkb-bedrijven. Lijkt: want hoewel mkb-bedrijven nog verschoond blijven van het opstellen van een dergelijke rapportage, zijn hun afnemers daar mogelijk wel toe verplicht. Dat betekent dat zij ook verantwoording moeten afleggen over hun toeleverketen. Ook over halffabrikaten en grondstoffen. Dan zul je als toeleverancier toch echt je zaakjes op orde moeten hebben en moeten weten welke impact jouw bedrijf, de processen, producten of diensten hebben op lucht, water, bodem en werkomstandigheden. Misschien niet binnen jouw bedrijf maar dan weer wel bij jouw toeleveranciers. Want kun je aantonen dat de grondstoffen of producten die jij aangeleverd krijgt niet door kinderarbeid tot stand zijn gekomen?