Naast al die leuke afleiding, zijn er namelijk ook tal van onderwerpen die veel belangrijker zijn voor jouw succes. Een mooi voorbeeld is cybersecurity. Een saai onderwerp, totdat je slachtoffer wordt van een hack en je hele bedrijf stilligt. Business Continuity Management is er ook zo een. Het klinkt saai en ingewikkeld en we doen het al jaren zonder, toch? Of regelgeving. Wettelijke verplichtingen lijken misschien een formaliteit, maar negeren kan leiden tot boetes, imagoschade of zelfs het noodgedwongen afschalen van de productie tot aan bedrijfsstilstand toe. Dit klinkt bedreigend en dat is het ook: dergelijke risico’s zijn aan de orde van de dag en het worden er zeker niet minder.
Deze ‘saaie’ onderwerpen worden vaak verwaarloosd omdat ze complex lijken of omdat de directe ROI minder zichtbaar is. Maar schijn bedriegt. Investeren in cybersecurity is een stuk goedkoper dan de schade die een hack kan aanrichten. En op de hoogte zijn van de laatste regelgeving kan je behoeden voor onverwachte kosten of juridische problemen. Misschien nog belangrijker: steeds meer bedrijven – en dus ook uw klanten – worden door bijvoorbeeld OEM’s gedwongen een plan B klaar te hebben, ook voor het geval dat de productie bij hun toeleveranciers stagneert. Neem nou een autofabrikant, die duizend auto’s per dag produceert. Die kan het risico niet nemen dat de toeleverancier van het scharnier van het handschoenenkastje niet levert. Eén dag geen scharniertjes geleverd krijgen, betekent dan duizend auto’s niet op tijd afgemaakt kunnen worden. Maar die moeten wel van de productielijn af… en waar laat je ze dan? Om die reden zal een financieringsaanvraag zonder plan B aan boord steeds vaker afgewezen worden: het is een onverantwoord risico om dat niet te hebben.
Dus ja, die leuke artikelen en succesverhalen lezen lekker weg. Maar vergeet niet om ook aandacht te besteden aan de minder sexy, maar o zo belangrijke onderwerpen. Cybersecurity, regelgeving, continuïteitsplannen, verzekeringen, noem het maar op. Het zijn de fundamenten waarop een succesvol bedrijf gebouwd wordt. En die fundamenten, die moeten stevig zijn.
Dus duik toch eens in dat wat saai ogende artikel, pak die niet zo sexy whitepaper eens vast of volg die webinar over IT-beveiliging. Het kost je misschien wat tijd en moeite, maar op de lange termijn zal je er zeker de vruchten van plukken. Want zeg nou zelf: wat is er nou sexyer dan een gezond, succesvol en compliant bedrijf?
Dit artikel verder lezen?
- Ontvang 6 keer per jaar het magazine (online/print)
- Toegang tot online artikelen en archief
- Download PDF van artikelen
Nog geen abonnee? Bekijk hier onze abonnementen.