Wie op YouTube wel eens filmpjes bekijkt van automobilisten, motorrijders en truckers met een dashcam voorop hun voertuig, weet hoe gruwelijk het mis kan gaan tijdens het transport van goederen over de weg. Wankelende pallets, verschuivende ladingen en materialen die als waterballonnen op het asfalt uiteen spatten. Transporteurs die hun veiligheid en die van hun medeweggebruikers serieus nemen, zorgen natuurlijk voor een optimale ladingzekerheid. Zoals met de technisch hoogwaardige stretchfilm van het in Apeldoorn gevestigde Trioworld. ‘Als de vrachtwagen de weg op gaat, zit er om elke pallet zo’n 200 gram film om de lading te zekeren’, vertelt research & development directeur Jolien Stevels. ‘Dat betekent dat de film meerdere functies moet hebben. Deze moet goed kunnen rekken om de pallets in te pakken. Het rekpercentage kan oplopen tot 300 procent. Eén meter wordt dus vier meter. En dan moet de film ook nog sterk genoeg zijn om de lading te beschermen tegen omvallen.’
Omdat de veiligheid tijdens het transport de hoogste prioriteit heeft, is stretchfilm op het eerste gezicht niet het meest ideale product om gerecyclede kunststoffen in te verwerken. Het voornaamste struikelblok? Dat is de variabiliteit van de recycled content, legt Stevels uit. ‘Het is de vangst van de dag, zeg ik altijd. Wij zien de ingezamelde polyolefine verpakkingen uit de B2B-markt als grondstof, maar deze zijn natuurlijk al wel gebruikt en getransporteerd. Het materiaal staat in balen op het terrein; er kan van alles tussen zitten. Om daar weer een topproduct van te maken, is heel moeilijk. Dat betekent dat onze hele industrie eigenlijk als waarheid beschouwt dat je geen recycled content kan gebruiken. Of liever gezegd: beschouwdé.’

Eerste machinerollen PCR-film
Dat het namelijk op zijn minst technisch mogelijk is om gebruikte stretchfilm in nieuwe stretchfilm te verwerken, werd Trioworld zo’n vier jaar geleden duidelijk. ‘Een collega bij R&D had bedacht: laat ik op één van onze lijnen eens wat afvalplastic proberen’, vertelt managing director Ger Knegt. ‘Hij kwam op een ochtend binnen en zei: Ger, is het oké als ik een testje met PCR ga doen? Verbaasd was hij wel, toen ik instemde met zijn voorstel. Het zijn feitelijk de eerste machinerollen PCR-film die we hebben gemaakt.’ Volgens Knegt heeft het bedrijf sindsdien veel waardevolle kennis opgedaan over de inzet van het recyclaat. ‘We hebben enorme stappen gezet en we zien dat we steeds wijzer worden. Maar we zien ook dat we tegen een aantal beperkingen beginnen aan te lopen. Eén rol met een rekpercentage van meer dan 270 procent is niet zo moeilijk te maken, meerdere rollen met dezelfde kwaliteit is een ander verhaal. Daar ligt een enorme uitdaging.’
Dat de inzet van recycled content invloed heeft op de functionaliteit van de stretchfilm, blijkt uit het eerste product met 30 procent PCR dat het bedrijf inmiddels levert. Stevels: ‘Dit heeft weliswaar een goede performance, maar die is nog niet gelijk aan virgin. Dat betekent dat we voor complexe of heel zware ladingen iets meer film moeten gebruiken.’ Het is nog niet waar het bedrijf naar toe wil groeien, vertelt ze. ‘Met iets meer film in een product met PCR verlaag je de CO2-uitstoot natuurlijk ook. Maar echt duurzaam is het pas als je met PCR exact dezelfde performance hebt en om dat bovendien niet in één rol, maar in volumes van duizend ton goed te doen. Je kunt de gebruikte stretchfilm best in een vuilniszak stoppen, wat overigens nog niet zo heel makkelijk is. Maar het is nadrukkelijk onze missie om de cirkel rond te maken. Uiteindelijk zijn we pas echt duurzaam bezig als we het product recyclen in zichzelf.’
Dit artikel verder lezen?
- Ontvang 6 keer per jaar het magazine (online/print)
- Toegang tot online artikelen en archief
- Download PDF van artikelen
Nog geen abonnee? Bekijk hier onze abonnementen.