Honderden, zo niet duizenden kratten gevuld met herbruikbare kunststof koffiebekers, borden en bakjes staan klaar om een grondige wasbeurt te ondergaan bij het bedrijf dat Last in 2019 samen met een studiegenoot van de Hotelschool Amsterdam begon. Het was midden in coronatijd en veel horecaondernemers probeerden met afhaalmaaltijden het hoofd boven water te houden. Destijds nog heel studentikoos, reden de twee met bakfietsen langs de hoofdstedelijke horeca om de herbruikbare afhaalbakjes mee te nemen, te reinigen en weer schoon bij de uitbaters af te leveren. ‘In het begin ontplofte het werkelijk’, blikt Last terug op het prille begin van zijn bedrijf. ‘Het aansluiten van restaurants ging heel makkelijk. De eigenaren hadden toch niet veel te doen en medewerkers hadden alle tijd om het concept uit te leggen en klanten te helpen bij het installeren van onze app. Binnen twee maanden hadden we al honderd deelnemende restaurants.’ 

Naast de eerste vestiging in Amsterdam openden Last en zijn businesspartner meer vestigingen in Nederland en zelfs één in Brussel. Maar toen de pandemie op zijn einde liep en de restaurants weer vol stroomden, kwam er een abrupt einde aan de groei. ‘De ondernemers en hun medewerkers hadden ineens de handen vol, we zagen een enorme dip. We kwamen er ook achter dat onze business case eigenlijk niet goed was. We rekenden 35 cent per bakje. Hoe ga je in hemelsnaam een kunststofartikel inkopen, verhuren, laten rouleren en wassen voor dat bedrag? Op lange termijn was het concept niet schaalbaar, zagen we.’