Een goed voorbeeld van zowel kennisdelen en inspiratie als netwerken komt van Koen Feenstra van Saen Engineering, die gebruikmaakte van de Kunststoffenbeurs om een unieke primeur te lanceren: een machine die vacuümdrogen en infrarood combineert. “Ik wilde een product ontwikkelen dat écht verschil maakt voor de branche. De reacties op de beurs hebben mijn verwachtingen overtroffen,” aldus Feenstra. Met meer dan twintig bedrijven die gerichte interesse toonden in de testopstelling, onderstreepte zijn innovatie hoe belangrijk de Kunststoffenbeurs is als platform voor nieuwe ontwikkelingen en samenwerkingen.

Waar bestaande relaties groeien en nieuwe ontstaan

Tijdens de tweedaagse Kunststoffenbeurs stonden innovatie, kennisdeling en netwerken centraal. Ruim 2600 professionals uit de kunststof- en rubberketen hebben elkaar ontmoet. 180 bedrijven presenteerden er hun laatste ontwikkelingen, variërend van spuitgieten en matrijzen tot circulaire materialen en automatiseringsoplossingen.

Lieke Coppens, Programmamanager Kunststoffenbeurs vertelt: “De Kunststoffenbeurs vervult een cruciale rol voor de Benelux kunststof- en rubberindustrie. Het is het jaarlijkse moment waarop de branche samenkomt, bestaande relaties worden verdiept en nieuwe samenwerkingen ontstaan. Ook voor studenten en jonge professionals vormt de beurs een laagdrempelige kennismaking met de veelzijdigheid van kunststof en rubber en de bedrijven die hierin actief zijn. Samen met onze exposanten en partners bouwen we zo verder aan een sterke en toekomstbestendige branche.”

Van industrie tot design

Wat tijdens de Kunststoffenbeurs ook duidelijk werd, is dat de beurs niet langer alleen interessant is voor de industrie zelf. Steeds vaker weten ook designers, inkopers en productmanagers de weg naar de Kunststoffenbeurs te vinden. Dat bleek onder meer uit de nieuwe onderdelen op de beursvloer, zoals de Design Area en Adhesives Area. Diederik Augustijn, Creative Director en Product Designer bij Spark design & innovation, licht toe waarom zij dit jaar voor het eerst aanwezig waren: “Innovatie gaat heel erg over samenwerken. De Kunststoffenbeurs is een hele goede plek om mensen te ontmoeten en je eigen perspectief te vergroten. Ik heb hier al veel interessante contacten opgedaan met mensen die werken met nieuwe materialen en nieuwe technieken. Voor ons als ontwerpbureau is het ontzettend waardevol om die inzichten direct te vertalen naar nieuwe toepassingen.”

Congresprogramma brengt netwerk samen rond oplossingen voor sectoruitdagingen 

Ook dit jaar bood de Kunststoffenbeurs een goedgevuld congresprogramma met sprekers van onder andere Dopper, Albert Heijn, Unilever en Philips. Ethisch AI-expert Lisanne Buik illustreerde hoe AI op een ethische manier kan worden toegepast en maakte de koppeling met de wereld van kunststoffen en materialen. Daarmee liet de beurs zien dat niet alleen de beursvloer, maar ook het congresprogramma het vertrouwde netwerk van de branche bij elkaar brengt.

Een van de drukst bezochte presentaties was die van Petra van der Molen-Bakker, teamleider & dataspecialist verpakkingsgegevens bij Albert Heijn. Zij lichtte toe welke stappen Albert Heijn zet om met verpakkingsdata de verduurzaming van verpakkingen te versnellen. Een grote speler als Albert Heijn ervaart hier ook uitdagingen in. Petra deed daarom aan het eind van haar presentatie een open oproep aan exposanten en bezoekers om mee te denken over oplossingen, onder meer rondom:

  • houdbaarheid van vlees (skinpacks, multilayer skinp, PET-PE trays)
  • recyclebare monofolies en hogere transparantie (zoals PET-folie i.v.m. productzichtbaarheid)
  • polystyreen cups geschikt maken voor heet afvullen

Na afloop van haar lezing werd meteen gebruikgemaakt van deze uitnodiging. Het vertrouwde netwerk van de Kunststoffenbeurs kwam ook hier tot leven: bezoekers en exposanten gingen direct in gesprek met Petra en haar collega Rianne Hagen, waarbij concrete oplossingsrichtingen werden verkend.

Drie duurzame innovaties bekroond met Rethink Awards 2025

Dit jaar vormde de Kunststoffenbeurs wederom het podium voor de uitreiking van de NRK Rethink Awards. De prijzen gingen naar drie bedrijven die uitblinken in duurzaamheid en circulariteit in de rubber- en kunststofindustrie. Argos Packaging won in de categorie Reduce & Reuse met de APP Flowercrate, Reobijn kreeg de prijs in Duurzame grondstoffen voor de Fibertwist FTU en Fardem Packaging werd bekroond in de categorie Recycling voor de recyclebare barrièreverpakking voor verse frites. De winnaars tonen met hun innovatieve oplossingen aan hoe samenwerking en slimme technologie bijdragen aan een toekomstbestendige sector.

Editie 2026 

De volgende editie van de Kunststoffenbeurs vindt plaats op 16 en 17 september 2026 in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.