Materialen

Aangekondigde R-PET-gehaltedoelstellingen gaan omlaag

Gaan bij PET/R-PET de ­kosten boven circulariteit?

Spreads van bijna € 600/ton tussen gerecycled polyethyleentereftalaat (R-PET) food-grade pellet (FGP) en nieuw PET zorgen ervoor dat sommige merken het gebruik van gerecycled materiaal verminderen, ­omdat kostenbesparing in 2025 van cruciaal belang blijft. Recyclers moesten alles op alles zetten om R-PET ­concurrerender te maken, omdat consumenten in Europa het geld in hun portemonnee nu eenmaal ­belangrijker vinden dan de hoeveelheid R-PET in hun drankfles.

Door Matt Tudball, Senior Editor for Recycling bij ICIS

Dit artikel delen:

De R-PET-markt is in het eerste kwartaal bullish geworden, met stijgingen van de gratis geleverde (FD) kleurloze (C) balen- en vlokkenprijzen in Noordwest-Europa in maart. Dit gebeurt net voor het piekproductieseizoen voor preforms in het tweede kwartaal, wat de vraag naar R-PET nog verder kan verhogen. Ondertussen zijn de PET-prijzen ook iets gestegen, maar ondervinden ze druk van goedkope import, wat de prijsverschillen tussen nieuw en gerecycled materiaal kan vergroten.

Vrij onderhandelde FGP-prijzen voor R-PET materiaal dat op de open markt beschikbaar is, liggen momenteel tussen 1.600 en 1.680 euro/ton FD NWE, terwijl contractprijzen — prijzen die gekoppeld zijn aan de baal en/of vlokken van de grondstof en meestal onderhevig zijn aan een formule­berekening — in sommige delen van Europa ruim boven de 1.800 euro/ton liggen. Dit staat in schril contrast met de huidige prijs van nieuw PET, dat nog steeds aanzienlijk goedkoper is dan R-PET-vlokken en -pellets.

R-PET tot een minimum terugbrengen

Verschillende spelers op de R-PET-markt, waaronder drankmerken, geven aan dat sommige merken en fast-moving consumer goods (FMCG) hun gebruik van R-PET terugbrengen tot de minimum gecontracteerde volumes, vaak tussen de 25-30% voor drankflessen. Dit is om te voldoen aan de verplichte doelstelling voor gerecycled materiaal zoals vastgelegd in de richtlijn kunststoffen voor eenmalig gebruik (SUPD), die op 1 januari 2025 is ingegaan, of om interne bedrijfsdoelstellingen te halen.

The Coca-Cola Company heeft in december 2024 belangrijke wijzigingen aangekondigd in zijn duurzaamheidsdoelstellingen voor 2030, waarbij sommige doelstellingen worden uitgesteld of geminimaliseerd. Dit heeft geleid tot opmerkingen van Europese R-PET-marktdeelnemers dat sommige merken nu minder ambitieus zijn met hun eerder aangekondigde R-PET-gehalten, die vaak tussen de 50-100% lagen, en deze verlagen naar een beter haalbaar en kosten­effectief niveau.

Veel merken hebben sinds de SUPD in 2019 ambitieuze R-PET-doelstellingen ­aangekondigd. De spread tussen R-PET FGP en nieuw PET is sinds 2019 ­aanzienlijk gestegen, wat wijst op een toegenomen vraag naar R-PET. Ondanks de volatiliteit in de markt blijft de spread groter dan voordat de richtlijn werd aangenomen.

Dit artikel verder lezen?

Nog geen abonnee? Bekijk hier onze abonnementen.

Cover KM42025.indd
Dit artikel is geplaatst in Kunststof Magazine, juli-augustus 2025.
De knuppel van de boze tovenaar in de poppenkast

De knuppel van de boze tovenaar in de poppenkast

Hugo 2023

Struisvogels winnen geen marathon