Trends in grondstoffen
Voeg je header hier toe
Escalatie Midden-Oosten maakt markten onzeker
Tot nu toe heeft het conflict tussen Palestina en Israël niet tot serieuze prijsstijgingen van aardolie geleid. Zou een OPEC-land – op grond van geloofsgenootschap of politieke steun – zich gaan bemoeien met de strijd, dan heeft dat effect op al langer bestaande kwetsbare tegenstellingen in de regio.
‘Bakjes moeten bakjes blijven’
Tijdens de Kunststoffenbeurs in Den Bosch sleepte Faerch voor ‘Evolve’ de Rethink Award in de categorie Circulair design in de wacht. Het bedrijf is erin geslaagd om gebruikte PET-voedselverpakkingen terug te brengen tot grondstof voor nieuwe PET-voedselverpakkingen.
De duurzame belofte van lichtgewicht composieten
Bij het lectoraat Lichtgewicht Construeren van Hogeschool Saxion vormen vlasvezels de basis voor duurzaam plaatmateriaal en gaan composiettapes van gerecycled kunststof door de weefmachine. Het zijn innovaties in de geest van de Twentse maakindustrie. Recent rondden lector Ferrie van Hattum en zijn collega’s Ilse ten Bruggencate en Rik Brouwer twee innovatie samenwerkingsprojecten af: Rightweight en 3DFlax.
Inzameling steigernetten van start
Het is tijd om het steigernet te sluiten. De landelijke inzameling van steigernetten als monostroom is gestart, met als doel deze netten te verwerken tot gerecycled plastic en daar nieuwe, circulaire bouwproducten van te maken. Dit initiatief van de circulaire doeners van Brokkenmákers voorkomt daarmee dat jaarlijks honderden tonnen single use plastic steigernetten na eenmalig gebruik worden verbrand of gestort.
Partijen gezocht voor innovatieprojecten
De afgelopen maand werden in de Staatscourant de eerste open calls in het kader van het Nationaal Groeifonds-programma Circular Plastics NL gepubliceerd. In deze calls kunnen consortia van kennispartijen en ondernemers hun projectvoorstellen indienen. De eerste partijen dienen zich aan om de consortia te vormen, waaronder Polymer -Science Park (PSP). Het gerenommeerde innovatiecentrum is op zoek naar partners voor een project rond de hoogwaardige recycling van tapijt.
Marketing is zeker geen invuloefeningetje
‘Maar welk model is nu het beste om te gebruiken om onze verkoop effectiever te laten verlopen?’ Het is een variant op de vraag die ik als marketeer vaker krijg. Waarin eigenlijk altijd die ene vraag schuilt: ‘Welk trucje moeten we nu toepassen om een beter (verkoop)resultaat te realiseren?’
Terugblik op 2023
Op naar een uitdagend 2023, was de kreet aan het einde van 2022. In 2022 waren er uitdagingen genoeg. Denk aan de impact van COVID, dat de hele wereld in dat jaar en het jaar daarvoor in de greep hield. Verder de stikstofcrisis, klimaatverandering en energiecrisis, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, de tekorten aan grondstoffen en halffabricaten, ga zo maar door. In 2023 begon alles wat rustiger. De markten werden kalmer en de angst voor schaarste van grondstoffen was wat verdwenen. Dus alles weer positief?